סיכום להבין סרטים
מוסד לימוד | האוניברסיטה הפתוחה |
סוג העבודה | סיכום |
מקצוע | תקשורת |
קורס | להבין סרטים: מבוא לאמנות הקולנוע |
מילות מפתח | המיזנצנה, נראטיב, סוגי נארציות, עריכה, פס-קול, צבע, צילום, תאורה, תנועה, תנועת מצלמה |
שנת הגשה | 2011 |
מספר מילים | 5122 |
תקציר העבודה
סיכום להבין סרטים 2011א' מודל לניתוח סרטים – עיקרי המודל:
1 .תיאור ההתרחשות – שלב בסיסי, ראשוני , סיכום של כמה משפטים מה קורה? תקציר העלילה שאלות : מי נגד מי? , מי הנפשות הפועלות? , באיזה תקופה אנו?
2. משמעות – א. משמעות עלילתית – מה מיקומו של הקטע בסרט? מקום,זמן ומיהן הדמויות ב. משמעות דרמטית – קונפליקט 1.אפיון הדמות:לבוש,פנים,שפת גוף,טון דיבור,תאורה 2.הגדרת הקונפליקט:איפיון היחסים בין הדמויות,אינטרקציה 3.האם איפיון הדמות משרת את הקונפליקט:או ההפך,האם הקונפליקט נוצר כדי לאפיין את הדמות ג. משמעות סמלית (תמאטית) – הנושא או הרעיון הכללי שהסרט עוסק בו, ניתן לגלות זאת ע"י הסמליות החוזרת.
*תחבולה פיגורטיבית:האובייקט טעון בערך נוסף,מעבר למשמעות המילולית
3 . קישור בין אמצעי המבע לבין המשמעות – איגוד טענות כנגד דמות מסויימת ע"פ השפה הקולנועית. איך אמצעי המבע תורמים לבניית המשמעויות העלילתית.- סמלית. כלל הסרט, איך זה תרם?
דוגמא למודל ניתוח סרטים:הסנדק 1 / קופלה צילום מושגים בצילום:
1.שוט -shot יח' הצילום הקטנה ביותר, שוט נוצר בפעולת מצלמה רצופה " מאקשן ועד קט", צילום ללא קטיעה,רצף של חלל וזמן,מצלמה אחת,לכל שוט יש יחסים עם השוט שלפניו/אחוריו,זמן ממוצע : 3-12
שניות
2 .סצנה scene- יח' גדולה יותר, מורכבת מכמה שוטים,שומרת על אחדות של חלל וזמן
3 .סיקוונס sequence- אוסף של סצנות, חיבור עלילתי, רעיון משותף,אין שמירה של חלל וזמן דוגמא סיקוונס : האזרח קיין / אורסון – קטע פתיחה המספר על חייו,הלוויה שלו, הטירה, הפאר, עושר, עיתונות.
4.לונג טייק long take- השוט הארוך,שוט סיקוונס, זמנו גדול משמעותית משוט רגיל ( ככמה דקות ), קשה לצלם שוט אחד ארוך וכן גם קשה לעניים, חייב להיות מתוזמן ומוקפד בתוכן, המצלמה זזה ולא מפסיקה לצלם, "לונג טייק" נתפס יותר ריאליסטי.
דוגמא ל-long take: החברה הטובים/סקורסטז' – מעבר דרך המטבח לתוך המועדון, סימבול של מבוך, סנוור של כסף וכבוד,רושם. "לונג טייק" לא משעמם מפני שיש צבעים, אנשים, צילום אותנטי של סנוור. דוגמא ל-long take: ימים משונים/קתרין ביגלו – שוט ארוך של שוד בית קפה והבריחה.
תחושה של מצלמה המוחזקת ביד, אין צילום יציב, מצלמה חובבנית, ללא עריכה, מייצר תחושה של אקשן, אדרנלין, הרבה תנועה. מרחקי צילום:
מרחק צילום הגדרה משמעות תמונה
1 . צילום ממרחק גדול מאוד EXTREME LONG SHOT צילום של דמות מרחוק או צילום נוף רחב, אווירה.
הקדמה, מבוא ויזואלי היכן ואיפה מתרחש הסרט.
2 . צילום ממרחק גדול LONG SHOT רואים דמות אך הנוף הינו יותר דומיננטי.
תמונת מחזור, פנים של בית, אווירה
3 . צילום מלא FULL SOT צילום דמות כאשר גבולות הפריים תוחמים את גופה. לא ניתן לראות הבעות פנים. יוצר ריחוק