בחינת הייצוג והעיסוק בנשים ביצירות המאנגה והאנימה תוך מיקוד בשתי יצירות שונות, בהן באים לידי ביטוי תפקידים שונים של נשים. היצירה הראשונה היא סרט האנימציה "הספינה הנעה" של הייאו מיאזאקי והיצירה השנייה היא סדרת המאנגה, "Mai the psychic girl" של Kazuya

תקציר העבודה

תקציר הייצוג והעיסוק בנשים ביצירות המאנגה והאנימה, הינו ייצוג רב יחסית. אולם בכדי לבחון את אותו ייצוג יש לבדוק כיצד הוא בא לידי ביטוי ביצירות השונות, איזה מסרים הוא מעביר ואת מי למעשה משרת. תפיסות שונות החוקרות את ייצוג הנשים באמצעי התקשורת המערביים, טוענות כי לרוב ייצוגן של נשים הינו ייצוג הלוקה בחסר או ייצוג שלילי ומעוות. הנשים לרוב מוצגות כאמהות או רעיות ותפקידיהן אינם חורגים מהמרחב הפרטי (פרידן, 1975). בבחינת הייצוג של הנשים  בסדרת המנגה והאנימה היפניות, לעומת זאת, ניראה כי מגוון התפקידים המוצעים לנשים הינו רב יותר. הנשים בסדרות זוכות לתפקידים מחוץ למרחב הפרטי כגון גיבורות-על או נשים שמימיות, חזקות ובעלות יכולות על טבעיות. לאור ממצאים אלו, נשאלת השאלה, האם בשל הגיוון בתפקידים הנשיים בסדרות המנגה והאנימה זוכות הנשים היפניות לייצוג חדש שאינו נחלתן של הנשים המערביות.            בכדי לבחון את התפקידים השונים המגולמים על ידי נשים ביצירות המנגה והאנימה, בחרתי להתמקד בשתי יצירות שונות, בהן באים לידי ביטוי תפקידים שונים של נשים. היצירה הראשונה היא סרט האנימציה "הספינה הנעה" של הייאו מיאזאקי והיצירה השנייה היא סדרת המאנגה, "Mai the psychic girl" של Kazuya kudo. השערתי בעבודה זו היא שאכן סדרות המנגה והאנימה יוצרות תפקידים מגדריים חדשים לנשים, אולם בו בעת הן גם דואגות לשמר מצב קיים. על כן אנסה לבחון כיצד באים לידי ביטוי שני התהליכים תוך התמקדות בצרכים השונים עליהם עונים התפקידים ובהבניות החברתיות שהם יוצרים.