התיאולוגיה הפאולינית בראי הויכוחים בין היהודים לנוצרים בימי הביניים

תקציר העבודה

קורס:
הנצרות הקדומה – 10531
סמסטר:
2010א עבודה:
עבודה סמינריונית כותרת: התיאולוגיה הפאולינית בראי הויכוחים בין היהודים לנוצרים בימי הביניים ציון:
96
תוכן העניינים
פרק ראשון – מבוא. 3
פרק שני – פאולוס והיהודים. 4
פרק שלישי – התיאולוגיה הפאולינית ביחס לעם ישראל ולתורה. 9
פרק רביעי – הויכוחים בין יהודים לנוצרים בימי הביניים. 11
פרק חמישי – התיאולוגיה הפאולינית בראי הויכוחים בין יהודים לנוצרים. 18
ביבליוגרפיה. 21
פרק ראשון – מבוא
פאולוס הוא אדריכל הכנסייה הנוצרית, ואגרותיו מהוות את הבסיס הקדום לתפיסה הכריסטולוגית שהפכה לעיקר התיאולוגיה הנוצרית כולה. בניגוד לדעה הרווחת, פאולוס הוא זה שייסד את הנצרות ואילו ישו נעשה – "שלא מדעתו", במילותיו של קלוזנר –  לנביא הנצרות. מכאן חשיבותה של התיאולוגיה הפאולינית כבסיס המשמש להבנת התיאולוגיה של הנצרות לאורך כל הדורות.
בימי הביניים ובתקופת הרפורמציה כפו הנוצרים על היהודים ויכוחים תיאולוגיים (דיספוטציות) שבמוקדם עמדה השאלה מהי האמונה הנכונה ומי מחזיק בה. הויכוחים נסובו בעיקר סביב הטקסט הדתי המשותף לשתי הדתות – המקרא – וכן סביב ספרות חז"ל (בעיקר התלמוד). אלא שהדיספוטציות בין הנוצרים ליהודים אינן חידוש של ימי הביניים.
פאולוס עצמו, הן בירושלים והן במסגרת מסעותיו הרבים להפצת הבשורה, ניהל ויכוחים עם היהודים – במישרין ובעקיפין – כמתואר ב"ספר מעשי השליחים" ובאגרות הפאוליניות.
עבודה זו תבחן את השתקפותה של התיאולוגיה הפאולינית בהקשר של התורה ועם ישראל בראי הויכוחים הבולטים בין היהודים לנוצרים בימי הביניים ובתקופת הרפורמציה. לצורך זה נבחרו שלושה ויכוחים בולטים – פריס (1240), ברצלונה (1263) וטורטוסה (1413).
ויכוחים אלו ינותחו כדי לנסות ולמצוא בהם הד לתיאולוגיה הפאולינית כפי שזו משתקפת בכתבי הברית החדשה ובעיקר באגרות.
בפרק הבא נביט בחלק מהמקורות מספר מעשי השליחים ומהאגרות הפאוליניות הנוגעים לויכוחים של פאולוס עם היהודים. בפרק השלישי נסכם בקצרה את התיאולוגיה הפאולינית ביחס לתורה ולעם ישראל. בפרק הרביעי נעבור לימי הביניים ונביא את שלושת הויכוחים המרכזיים – פריס, ברצלונה וטורטוסה – ונעמוד על עיקרי הדברים שנדונו בהם. בפרק החמישי והמסכם ננסה להעלות מספר הבחנות הנוגעות למקומה של התיאולוגיה הפאולינית בדיספוטציות של ימי הביניים.
עבודה זו מבוססת על מקורות ראשוניים ומשניים המובאים בנספח הביבליוגרפי. תודתי לד"ר על ההדרכה בכתיבת העבודה.