עמדות הורים ותלמידים ביחס לשילוב המחשב בהוראה

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 10397
מספר מקורות 44

תקציר העבודה

בס"ד עמדות הורים ותלמידים ביחס לשילוב המחשב בהוראה עבודה סמינריונית במסגרת הדרישה לקבלת תואר B.Ed.
אדר ב' תשע"א                                                               מרץ 2011
פתח דבר בימינו העולם הולך ומשתכלל, הולך ומתקדם, והשימוש במחשב תופס מקום עיקרי ביותר. אי לכך, על אף שלכלים טכנולוגיים בכלל ולמחשב בפרט יש צדדים חיוביים וצדדים שליליים, בשל ההתפתחות העולמית, יש כמעט הכרח לשלב את המחשב גם בהוראה.
בחרתי להתמקד בנושא בדיקת עמדות הורים ותלמידים דווקא לגבי שילוב המחשב בהוראה, וזאת כיוון שלדעתי, עמדות הורים ותלמידים הן בין העמדות החשובות ביותר בנידון. ההורים מהווים את גורם הדרבון מן הבית, והילדים, כיוון שהם עצמם מתנסים בלימוד זה, הרי שככל שעמדותיהם תהיינה חיוביות יותר, המוטיבציה הלימודית שלהם תגבר יותר.
תודה למנחה שלי: הגברת ידידה בן נון, שהשקיעה מזמנה ולא חסכה שום מאמץ למען הצלחת העבודה.
תוכן עניינים
פתח דבר. 1
מבוא. 4
פרק א – רקע תיאורטי 5
   א.1.
עמדות. 5
      א.1.א. מהי עמדה. 5
      א.1.ב. מרכיבי העמדה. 5
      א.1.ג. חוסר התאמה בין עמדות. 6
      א.1.ד. תפקידי העמדה. 8
   א.2.
המחשב בלמידה. 9
      א.2.א. חשיבות שילוב המחשב בבית הספר. 9
      א.2.ב. חשיבות המחשב בבית הספר. 10       א.2.ג. יתרונות של הלמידה בשילוב המחשב. 10       א. 2.ד. צורת הלמידה. 14
      א. 2. ה.  עמדות הורים מול עמדות תלמידים.. 17
   א.
3. שאלת המחקר. 19
   א.
4. השערות המחקר. 20    א.
5. משתני מחקר עיקריים.. 20 פרק ב – מתודולגיה. 22
   ב.1.
אוכלוסיית המחקר. 22
   ב.2.
כלי המחקר. 22
   ב.3.
מהלך המחקר. 23
   ב.4.
עיבוד נתונים.. 23
פרק ג – הממצאים.. 24
   ג.1.
ממצאי השאלון הסגור. 24
      ג.1.1. ההבדל בין תלמידות להורים.. 24
      ג.2.1. ההבדל בין תלמידות ט' לתלמידות י"ב.
5       ג.3.1. ההבדל בין תלמידות ט' להורים.. 26
      ג.4.1. ההבדל בין תלמידות י"ב להורים.. 27
   ג.2.
ניתוח ממצאי השאלה הפתוחה. 29
      ג.2. 1. עמדות התלמידות. 29
      ג.2. 2. עמדות הורים.. 30 פרק ד – דיון 33
ביבליוגרפיה. 36
נספחים.. 40 תקציר עמדה היא נכונות להגיב באופן מסוים לגירויים שונים.
האדם לא נולד עם עמדות. הן נלמדות, נוצרות בהשפעה חברתית בדרך של שיפוט קוגניטיבי או על ידי התנהגות. מקור הידע הראשוני הוא בבית ההורים, כאשר השפעתם על עצוב עמדות הילדים היא חזקה, מתוך הזדהות עמם. בשלב מאוחר יותר בחיים, פוחתת השפעת ההורים ומתחזקת השפעתה של קבוצת השווים, בעיקר בגיל ההתבגרות.
חדירת המחשב למערכת החינוך הייתה תהליך בלתי נמנע. בעולם חלים שינויים טכנולוגים מהירים, ואלו מחייבים את מערכת החינוך להתמודד עם דרכי הוראה חדשות. ניתן לראות במחשב שלב נוסף להכנסת טכנולוגיות מתקדמות לבתי הספר.
על אף שהשינוי הוא מוכרח, לאנשים הפועלים בשטח ישנן עמדות שונות, לעיתים סותרות זו את זו, לגבי המחשב. מטרת עבודה זו לבחון את עמדותיהם של הורים ותלמידים לגבי הוראה באמצעות מחשב. העמדה היא נכונות, הנלמדת במהלך השנים בהשפעה חברתית, להגיב באופן מסוים לגירויים שונים.
נקודת המוצא של השערת המחקר הייתה כי ככל שהגיל נמוך יותר, כך ההתלהבות תהיה גדולה יותר, וככל שהגיל בוגר יותר והאדם מבוגר יותר, כך הוא יירתע מעירוב הטכנולוגיה בחיים בכלל ובחיי בית הספר בפרט. להוראה באמצעות מחשב ישנם חסרונות ויתרונות. העבודה התייחסה לתרומתו ללמידה, וניתן לראות כי תרומתו היא רבה וחשובה. כאשר המחשב נוכח, הוא יכול לבצע כמה מן הפונקציות הניהוליות המוטלות בדרך כלל על המורה, ולהניח למורה לתפקד כמנחה או יועץ. בדרך זו נותנים אפשרות לתלמידים לפתח רעיונות משלהם ולהפוך ללומדים עצמאים יותר. המחשב תורם לתלמיד מהיבטים רבים, ואכן, מתוך ממצאי המחקר התגלה כי רוב הנחקרים, שמהווים כמעט 64 אחוזים הביעו עמדות חיוביות לגבי שילוב המחשב בהוראה, כל אחד ונימוקו הוא.  אך בבדיקת הבדלים בין עמדותיהם של הורים לעומת עמדותיהם של תלמידים לא נמצאו הבדלים מובהקים, כאשר חולקו התלמידים לשתי קבוצות:
כיתה ט' וכיתה י"ב, וכל קבוצה נבדקה מול ההורים ובינם לבין עצמם, התגלו הבדלים משמעותיים.
נראה כי תלמידות ט' מתנסות כיום יותר בשיעורים משולבי מחשב, וכך נחשפות בצורה ברורה יותר לעולם היתרונות והחסרונות שבמחשב. תלמידות י"ב, לעומתן, עסוקות יותר בעולם המבחנים והבגרויות, והשיעורים שלהן מוקדשים להעברת חומר מהירה ולא לשימושים טכנולוגיים, כך שהן מכירות את המחשב מתוך חיי הפנאי שלהן ולא מתוך עולם הלמידה.
כלומר, שינויי העמדות אינם נובעים עקב גילאים שונים, אלא עקב התנסות שונה.
באשר לדעות החיוביות של ההורים, נראה כי אלו תולים תקוות גדולות יותר ביכולת המחשב להוביל להישגים. התלמידות, לעומת זאת, אכן אוהבות את המחשב ונהנות מן העיסוק בו, אך כל זאת תקף בעיקר בזמן שאין הוא נוגע לחיי בית הספר, אלא לשעות הפנאי שלהן. המסקנה מקבלת חיזוק גם בתחום ההנאה וההנעה, כאשר מתגלה הבדל משמעותי בין כלל התלמידות להורים: תלמידים אוהבים את הגיוון, את המהירות, את השליטה, ואוהבים פחות את בית הספר. בעיניהם המחשב מהווה מכשיר קורץ ומעניין, ולכן שילובו בתוך מערכת ההוראה מהווה בעיניהם אפשרות שתגביר את הנאתם והנעתם מתחום חומר הלימודים. עם זאת, כאשר הם מתנסים בכך בפועל, הם נחשפים לעולם החסרונות שבא עם המחשב בעסקת חבילה, וכך משתנה דעתם.