שיפור ניהול הרכש בתחום ניהול חוזים והסכמים עבור ספקים בחברת "בונז'ור – אסם" ומעבר לרכש מרוכז.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 4355
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

תאריך הגשה: 15.6.2010 שמות המגישים:
תוכן העניינים:
מבוא
–…2
סקירה ספרותית –…3
תיאור הארגון "אסם-נסטלה" –.6
תיאור הארגון "בונז'ור" -9
הגדרת הבעיה 23
הצעות לפתרון הבעיה -.
5 סיכום ומסקנות –…31
ביבליוגרפיה ..32
נספחים -…33
הרכש מהווה תחום מפתח בניהול הארגון ולניהול רכש נכון חשיבות מכרעת לרווחיותו של העסק. מהפיכת המידע הביאה לצמצום משמעותי של פערי הידע הקיימים בקרב הלקוחות והיצרניים כאחת והביאה למצב בו מחירי השוק, שהם המחירים בהם נמכור את המוצרים הסופיים שלנו לקהל הלקוחות, אינם בשליטתנו אלא נקבעים על ידי השוק. כאשר המחיר הסופי הינו נתון ואין לנו השפעה עליו, נותר לנו להתמקד בצמצום עלויות היצור שלנו. כאשר אנו מדברים על ניהול הרכש נכון, אנו מתכוונים לניהול נכון של עלויות כלל המרכיבים הנדרשים לתהליך היצור שלנו ונרכשים מספקים חיצוניים, במטרה להוריד את עלויות היצור למינימום ולהגדיל את הרווח. בעבודתנו זו נציג את מערך הרכש הפועל כיום בחברת בונז'ור שהינה אחת מחברות הבת של חברת אסם-נסטלה. נבחן האם תהליך הרכש מתנהל בצורה תקינה נבחן חלופות ונציע פתרונות לניהול רכש אפקטיבי.
סקירת ספרות נושא הרכש בכלל ורכש מרוכז בפרט הם נושאים שהיינו מודעים להם אך לא קיבלו את ההכרה המגיעה להם. זו הסיבה שקיימים מעט מאמרים בנושא.
נאורה אידלסון במאמרה עוסקת בניהול רכש נכון ואפקטיבי, היא מדגישה כי ניהול רכש נכון יכול לחסוך לארגון זמן רב והוצאות מיותרות. לטענתה, ארגונים רבים לא מייחסים לנושא הרכש את החשיבות הגבוהה וממנים מספר עובדים לתחום כאשר הם אינם מקצועיים ואינם מוכשרים לתחום.
אידלסון רואה ברכש תהליך שבעת ביצועו כנדרש מניב תוצאות טובות שהן הכרחיות ומרכזיות לארגון.
·        חסכון בהוצאות: תכנון ויעילות בניהול הרכש מביא להקטנת ההוצאות ולהעצמת התמורה. מומלץ מדי שנה לבדוק את מצב השוק, לקבל הצעות מחיר ולרענן ספקים או לחילופין להוריד מחירים לספק הנוכחי.
·        שליטה ובקרה על הוצאות: כאשר מספר גורמים בארגון אחראים על הרכש נוצר מצב של אנדרלמוסיה והעדר שליטה. כאשר מנהלים נכון באמצעות האנשים הנכונים ניתן להשיג בקרה ופיקוח מלאים על הוצאות הארגון.
·        בהירות וסדר: הסדר שנוצר בעקבות ניהול מקצועי, יוצרים סטנדרט אחיד המבוסס ומגובה בנהלים ותקנים אחידים עבור כל המחלקות, הספקים העובדים עימם הארגון בקשר.
·        פיקוח ומניעת מחדלים: זהו יעד חשוב בר השגה עם ניהול רכש נכון. פיקוח הדוק על נכסי החברה ומניעת מעילות וגניבות של ציוד ושירותים.
אידלסון מציגה מספר קווים מנחים המסייעים לניהול רכש בצורה טובה ויעילה:
·        זיהוי ותכנון: זיהוי הצורך הארגוני ותכנון ארוך טווח הנשען על ידע אודות המוצר / שירות לו זקוקים ובתוך כך, השגת עסקה המשתלמת ביותר על בסיס יכולות תקשורתיות וניהול משא ומתן. יש לבחון מהן ההוצאות העיקריות של הארגון ולהביא לחסכון בהוצאות אלו.
·        כדאיות:
כדי לקבל ולחתום על ההצעה הכדאית ביותר יש לחקור את השוק, לזהות את החברות המובילות בשוק ולבחון את הצעתן, זאת תוך התאמה לצרכי הארגון. בדיקת כדאיות נערכת באמצעות סקר שוק מעמיק ומתן דגש על איכות המוצר ואיכות הספק.
·        הצעת מחיר: חשוב לבחון את טיב הצעת המחיר. חשוב שהיא תהיה כוללת ומפורטת. חשוב שההצעה תכלול פירוט מדויק של המוצר, תג מחיר, תנאי תשלום, תנאי אספקה, היקף אחריות והביטים נוספים כגון שירותי התקנה או הדרכה.
·        השוואת מחירים: חשוב לבחון לפחות 3 חברות המציעות את השירות או המוצר לו זקוקים. חשוב לא לקבל את הצעת המחיר הראשונה. חשוב להשוות בין הצעות בעלות אחידות במרכיבים.
·        רכישה בהמלצה: המלצה של אנשים קרובים היא דרך טובה ויעילה לביצוע רכש יעיל, אך גם כאן חשוב לזכור שמה שמתאים לאחד אינו מתאים לאחר.
·        חיפוש באינטרנט: אינטרנט מהווה אפשרות חיפוש זמינה ומהירה אל מגוון רחב של שירותים ומוצרים הן בארץ והן בעולם. ניתן להשתמש גם כדי לקבל חוות דעת של לקוחות על המוצר ועל הספק. בדיקת כדאיות דרך האינטרנט תסייע בחסכון זמן וכסף.
·        משא ומתן: בעת ניהול רכישה צריך לזכור כי נושא המחיר, תחום השירות והאחריות ניתנים למשא ומתן, כיוון שבימנו היצע המוצרים והשירותים רחב אנו יכולים להתמקח עם ספק מקומי על מחירים ואופן שירות שקיבלנו מספק וירטואלי ולהיפך.