עבודה הבוחנת את יעילות המערכת הבנקאית בישראל. העבודה בהיקף של 9 עמודים וקיבלה .

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2010
מספר מילים 2209
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

יעילות המערכת הבנקאית בישראל קורס כלכלת בנקאות ‏2010   הקדמה הנושא שבו בחרנו לעסוק בעבודה זו הינו יעילות המערכת הבנקאית בישראל בשנים האחרונות .
המערכת הבנקאית בישראל הינה חלק בלתי נפרד מחיי היומיום של כולנו, החל באזרח הקטן וכלה בתאגידים הגדולים במדינה, וכמובן מהווה חלק קיומי ובלתי נפרד בפעילות הממשלתית שבלעדיה לא יתאפשר קיום סדיר של מנגנוני השלטון. למערכת הבנקאות השפעה גדולה על רווחת כלל הציבור, על הקצאת המקורות במשק, על גודל אי השוויון בהתחלקות ההכנסות במשק, על קצב הפיתוח הטכנולוגי , על יעילות, על קצב צבירת הון במשק, על צמיחה, על קצב התפתחות חברות במשק ועל רמות התוצר הלאומי הגולמי שיקבעו במשק.
המערכת הבנקאית בישראל מורכבת ממספר רב של מאפיינים שהבולטים בהם הם ריכוזיות גבוהה יחסית (ע"פ מדד H – הרפינדל המודד את הריכוזיות הענפית ) המתבטאת בעיקרה בכך ששני הבנקים העיקריים בארץ (לאומי והפועלים) שולטים ברוב הפעילות הבנקאית, ורובה של הפעילות הנותרת מתחלקת בין שלושת הבנקים הגדולים הנותרים (דיסקונט,מזרחי-טפחות,הבינלאומי),עמלות גבוהות יחסית ותחרותיות נמוכה .
האינדיקאטורים שלהם השפעה על יעילות המערכת הבנקאית רבים,ביניהם : ריכוזיות המערכת ,נוכחותם של בנקים זרים בארץ,אפשרות למיזוגים ,מס' העובדים ,שכר המנהלים ולצידם גורמים נוספים  אשר משפיעים על יעילות המערכת גם  מנקודת מבטו של הלקוח: גביית עמלות,פערי ריביות בין המגזר הפרטי למגזר העסקי ,בנקאות מקוונת ,תחרותיות וכו'…
 שאלה מרכזית אשר מעסיקה כלכלנים וחוקרים רבים היא כיצד לייעל את מערכת הבנקאות בצורה כזאת שתביא לרווחת ציבור מקסימאלית והאם קיים קשר ישיר בין הריכוזיות הגבוהה לבין רמת היעילות של המערכת ואיכות השירות ללקוחות .
לשם כך,ננסה לבחון את מדדי היעילות נכון להיום כפי שהם באים לידי ביטוי במערכת הבנקאית והאם ישנם פתרונות להתייעלות אשר בסופו של דבר יועילו לצמיחה ולרווחת הציבור .
נבחן את סוגיית היעילות הן מצד הפיקוח על הנעשה במערכת הבנקאית והן  מצד הלקוח / משק הבית תוך התייחסות לאינדיקאטורים עיקריים .