טכנולוגיית RFID: היבטים תיאורטיים, אתיים ויישומיים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 12081
מספר מקורות 21

תקציר העבודה

תקציר מטרת העבודה הנוכחית היא להציג את טכנולוגיית ה-RFID, תוך התייחסות להיבטים הטכנולוגיים, השיווקיים, הלוגיסטיים, התיאורטיים והאתיים של הנושא. העבודה סוקרת מאמרים עדכניים העוסקים בטכנולוגיית RFID, בוחנת את יתרונות וחסרונות השימוש בה בתחומי חיים שונים, וכן את יישומיה הקיימים והאפשריים בעולם כולו בכלל ובישראל בפרט.
RFID – (ראשי תיבות של: Radio Frequency Identification) היא טכנולוגיה של תיוג אלקטרוני באמצעות גלי רדיו. הטכנולוגיה מבוססת על התקנים קטנים (שבבים) המוצמדים לעצם אותו מעוניינים לזהות, ומאחסנים מידע הניתן לקריאה על ידי מכשיר מתאים באופן אלחוטי תוך שימוש בגלי רדיו. טכנולוגיית ה-RFID כוללת מערכת אלקטרונית בעלת גלי רדיו או גלים אלקטרו-מגנטיים, אשר באמצעותם היא  אוספת, מאחסנת ומאחזרת מידע דיגיטאלי אשר באופן ייחודי מאפיין פריט.
השימוש בגלי רדיו לזיהוי עצמים החל עם התפתחות טכנולוגיית רדאר ויושם לראשונה במלחמת העולם השנייה לצורך מעקב אחרי כוחות אוויר של מדינות הברית במהלך הקרב. בשנות ה-60, עם התפתחות המחשבים, חלה התקדמות של ממש בהתפתחות RFID עד כדי שימוש מסחרי. יישום מסחרי נוסף הופיע בשנות ה-70 וה-80, כאשר בעזרת טכנולוגיית RFID אותרו רכבים ומכולות בנמלי הים. בשנות ה-90 התגברה המודעות לצורף ואפשרות לאתר בעזרת RFID משטחים ואריזות גדולות בעודם משונעים לאורך שרשרת האספקה, בין ובתוך המדינות. בשנות ה-2000, בעקבות מזעור הטכנולוגיה והורדת עלויות, נסללה הדרך לאימוץ הטכנולוגיה על ידי ענקי מסחר גלובאליים. כיום קיימים תחומי שימוש ויישום שונים של טכנולוגיית RFID, כגון: שליטה במלאי, ניהול אחזקה, ניהול שרשרת אספקה ותיוג בני אדם לצרכים שונים, כמו צרכים פרא-רפואיים וצרכים ספורטיביים.
פרק הממצאים מציג מאמרים עדכניים, הבודקים שימוש בטכנולוגיית RFID כחלק מניהול שרשרת האספקה ומחוצה לה, בסביבת חנויות, מוזיאונים וכדומה. הממצאים מוצגים לפי הנושאים המרכזיים. הם מתייחסים לתחומי השימוש השונים, תוך התייחסות נפרדת לניהול שרשרת האספקה (ההיבט היישומי של הטכנולוגיה), ליכולת הצרכנים להפיק תועלת מן הטכנולוגיה לצד סכנת הפגיעה בזכות לפרטיות (ההיבט האתי) ופיתוחים עדכניים ושימושים עתידיים בתגי RFID (ההיבט הטכנולוגי). טכנולוגיית RFID נותנת מספר יתרונות לשימוש יעיל במערכות מחשוב של הארגון, כגון: שקיפות של שרשרת האספקה עבור הלקוחות, יכולת מעקב לאחר תנועות המוצר בזמן אמת, יכולת איתור המיקום, יכולת שיפור ההפצה. המודל המוצג מאפשר בצורה זולה ופשוטה לשפר את יכולת העקיבות וקבלת החלטות של המנהלים ע"י קבלת מידע זמין ומקיף לגבי תנועות ומיקום של המוצרים (כולל המרכיבים).
לצד רצון התעשיינים וקמעונאים ליישם טכנולוגיית RFID, קיימים מספר אתגרים, המקשים על יישום נרחב. אתגרים אלה נובעים גם ממאפייני הטכנולוגיה עצמה וגם ממאפייני השימוש בה על ידי הצרכנים. האתגרים מחייבים להתמודד הן עם סוגיות טכנולוגיות (כמו שילוב הטכנולוגיה החדשה עם המערכות הקיימות בחברה) והן עם סוגיות אתיות, כמו פגיעה אפשרית בזכות לפרטיות. טכנולוגיית RFID טומנת בתוכה הזדמנויות רבות עבור צרכנים והחברה הגדולה, אבל הזדמנויות אלה גם מציבות אתגרים, אשר הבנתם מחייבת ניתוח מורכב של עלויות ורווחים של שימוש ב-RFID עבור החברה (הצרכנים והתעשיינים וקמעונאיים שבתוכה). חשוב לבדוק איזו סוג מידע נמצא בסיכון ומתי שימוש לרעה בנתונים האישיים יכול לפגוע בפרט ובחברה? בחינת האינטרסים החברתיים מחייבת בדיקה של רגולציה, מנגנוני אמון, הערכות סיכונים, אסטרטגיות עידוד המודעות החברתית ושיח תקשורתי. מסקנת העבודה היא כי טכנולוגיית RFID עומדת להתפשט במהירות ולמלא תפקיד מפתח בכלכלה עולמית צמודת אינטרנט, כולל תחומי עיצוב ביתי וכלי בית. עם זאת, עדיין מיליוני צרכנים רגילים אינם בוטחים ב-RFID, והיא טרם נקלטה בתשתיות כלכליות וחברתיות, לכן מפתחי ומספקי מערכות RFID וגם סוכנויות רגולציה ממשלתיות צריכים להכיר באיומים על ביטחון הפרט ולפתח אמצעי נגד הולמים. ישנו מגוון תפיסות לגבי בעיות פרטיות אלה, והן תלויות בסובלנות הפרט ומטרה ספציפית של תגRFID  מסוים. יש להקפיד שימוש באמצעי נגד – גם טכנולוגיים וגם חברתיים – באופן המביא תועלת הדדית והעוזר לסוחרים לפקח על רשימת המצאי שלהם והמבטיח לצרכנים כי לא ייעשה שימוש לא הולם בנתונים אודותם. מאמצים חינוכיים, לצד יישום מדיניות תאגידים, נדרשים כדי להחזיר את ביטחון הצרכנים כי הנתונים אודותם נמצאים במקום בטוח.  אמצעי נגד טכנולוגיים, הנדרשים להגנה על פרטיות, לא צריכים לעלות יותר ממספר סנטים פר תג, וזאת בלי שמשתמשי RFID יאבדו מנוחות השימוש. אמצעי נגד מקיפים צריכים לכלול היבטים חוקיים, חברתיים וטכנולוגיים כדי לתת מענה לכל איום אפשרי על ביטחון הנתונים האישיים של מיליוני צרכנים ברחבי העולם. אלול התש"ע                                                                                                            אוגוסט 2010 תוכן עניינים
תקציר –א-ב מבוא .1
רקע
תיאורטי -2
       טכנולוגיית RDIF -..2
       שימושים ויישומים של מערכת RFID –5
       היישום העסקי – ארגוני של RFID –…7
            ניהול שרשרת האספקה –7
            ניהול מלאי –.8
            שיווק -9
       אתגרי השימוש ב-RFID –.10             דאגות לפרטיות הצרכנים -10             אבטחת מידע -.10             אינטגראציה עם המערכות הקיימות -10        יתרונות הטכנולוגיה עבור הצרכנים –11
ממצאים -…12
       תחומי שימוש –12
       התקנים ניידים -…15
       ניהול שרשרת אספקה –…16
       פיתוחים ויישומים עתידיים של טכנולוגיית RFID -20        יישום מערכות RFID בתחום הצרכנות -21
            החשש מפגיעה בזכות לפרטיות –.21
            הגנת פרטיות הצרכן –.22
            יתרונות הטכנולוגיה עבור הצרכן -…
5 דיון ומסקנות .27
       מגבלות הטכנולוגיה .27
       יתרונות הטכנולוגיה 28
       שיטות עבודה יעילות בשימוש ב-RFID… 29
       קשיים ביישום נרחב 31
       כיווני התפתחות עתידיים -…31
סיכום –.32
ביבליוגראפיה 34