ERP – אינטגרציית מודלי TAM וTTF ביישום מערכות ERP

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 11212
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

תקציר מחקרים קודמים הוכיחו שהמודל המשולב יותר מועיל במדידת התוצאות בהשוואה להסברים לתהליכי הטמעת מערכות מידע הניתנים על ידי כל אחד מהמודלים בנפרד. המודל המשולב מצליח להסביר בצורה נרחבת כוונת השימוש, שימוש בפועל ושביעות רצון ממערכת המידע תוך שימוש במשתנים כמו תפיסת השימושיות, תפיסת קלות השימוש, התאמה בין משימה לטכנולוגיה, תכונות המשימה וניסיון המשתמש. לצורך המחקר הנוכחי נבחרו מספר גורמים ממודל המשולב כדי לבדוק את הכנסת מערכת ERP לארגונים מבחינת המשתמש על ידי התמקדות בכוונת הפרט להשתמש בטכנולוגיה. נוסף לגורמים המקובלים והרווחים במחקרים קודמים הוחלט להוסיף גם את גורם "השפעת הסביבה החברתית", שעשוי להוות את אחד הגורמים המשפיעים על תפיסת שימושיות וכוונת השימוש ודרכם משפיע על הכוונה הסופית של המשתמש לצרוך את שירותי מערכת המידע או לא. מטרת המחקר העיקרית הייתה לבדוק קשר בין משתנים אלה וכן לבדוק את השפעתם על הצלחת יישום מערכת EPR מסוג פריוריטי.
המחקר הנוכחי נערך בקרב 38 בעלי תפקידים שונים העובדים בשמונה ארגונים תעשייתיים ומסחריים במרכז הארץ.
כל משתתפי המחקר עובדים בארגונים המשתמשים במערכת ERP מסוג פריוריטי, אשר הוטמעה בהם בין שלוש לשבע שנים, והמשתתפים עצמם גם כן משתמשים במערכת. שיטת המחקר הנוכחי הינה שיטת חקר מקרה כמותי (Case Study). המחקר הנוכחי בודק שימוש במערכת מידע ספציפית – מערכת פריוריטי בנקודת זמן בודדה.
המחקר מציע לבחון משתנים במסגרת של מודל משולב. המשתנה התלוי במודל הינו הכוונה להשתמש בכלי. משתנים בלתי תלויים, המנבאים את כוונת השימוש הינם מאפייני המשימה, מאפייני טכנולוגיה, התאמה בין משימה לטכנולוגיה, תפיסת קלות השימוש, תפיסת שימושיות, גישה כלפי השימוש והשפעה חברתית. המשתנים נאספו באמצעות שאלונים למשתמשי מערכת  ERP שהוטמעה בהצלחה בארגונם.
כלל השערות המחקר אוששו באופן מובהק והקשר בין המשתנים שנבדקו היה ברמת מובהקות גבוהה מאוד. בין היתר, נמצא קשר חיובי בין מאפייני טכנולוגיית ה-ERP להתאמה בין הטכנולוגיה והמשימה וגם קשר חיובי מובהק לתפיסת קלות השימוש כאשר תפיסת קלות השימוש וההתאמה בין המשימה למערכת ה-ERP משפיעות ברמה מובהקת על תפיסת השימושיות. בנוסף נמצא כי ככל שמערכת ERP נתפסת כקלה לשימוש ושימושית, וכך נוצרת גישה טובה יותר כלפי המערכת והשימוש בה וגישה זו, ככל שתהיה חיובית יותר תביא לכוונת רבה יותר להשתמש במערכת. ממצא חשוב נוסף היה כי לסביבה החברתית ישנה השפעה חיובית מובהקת על הגישה כלפי מערכת ה-ERP.
המחקר הראה כי המודל המשולב, כפי שנבדק בקרב משתמשי מערכת ERP – פריוריטי בארגונים מסדר גודל קטן עד בינוני במדינת ישראל, הניב תוצאות אשר יכולות להוות תועלת הן לחוקרים והן לגורמים אשר מעוניינים להטמיע מערכת ERP חדשה או לשפר את מערכת ה-ERP הקיימת בארגונם. מודל זה מציע תובנות משלו לשאלה מדוע פרטים בוחרים או שלא בוחרים להשתמש בכלים כאלו או אחרים למשימותיהם השונות ובכך ניתן להתאים מערכות שונות לארגון בצורה טובה יותר כמו גם לחזק ולבסס מערכת קיימת.