סמינריון-העוני במדינת ישראל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 6613
מספר מקורות 34

תקציר העבודה

  העוני במדינת ישראל שאלת המחקר:
                         מה הם גורמי העוני במדינת ישראל ?
תוכן עניינים
1.       מבוא –..4        
2 .       מדדי אי שוויון 6
3 .       העוני בישראל- דרכי מדידה וגישות 7
4 .       האוכלוסיות העניות בישראל -…9
5.       גורמי  העוני בישראל -13
5.1  תהליכים גלובאליים –…13
5.2  השכלה ..16
5.3  שיעור השתתפות  נמוך בכוח העבודה …16        5.4 תפרוסת גיאוגראפית –..17
5.5 גודל משפחה –18
5.6 משפחות חד הוריות, עוני ותעסוקה -..22
6 . סיכום ומסקנות –..27
7. ביבליוגרפיה …29
8 . נספחים –32
לוחות וגרפים גרף  1: פריון כולל של תת אוכלוסיות עיקריות בישראל 1949-1996 .11
גרף 2 : מדד ג'ני ונתוני סחר בישראל 15
גרף 3: רמת הייצוא אל מול מדד ג'ני 15
לוח 1 : פערים בתל אביב .17
לוח 2 : סטאטוס והשכלה בערים הגדולות -..18
לוח 3 : עוני בערים הגדולות – 2000/2001 -…18
לוח 4: הכנסה והוצאה חודשית ממוצעת למשק בית לפי מספר מפרנסים ומספר נפשות במשק הבית -20 לוח 5: תחולת העוני בקרב משפחות חד הוריות ושיעור תחולת העוני הודות לקצבאות המוסד לביטוח לאומי -1994- 2000 –..23
תרשים
1 : אחוז משפחות חד הוריות עניות בישראל ובארה"ב -…
5
1 .     מבוא
מדינת ישראל אשר הגדירה עצמה הלכה למעשה החל משנות הקמתה כמדינת רווחה אשר מחויבת לדאוג לכל אזרחיה להכנסה וקיום מינימאלי מחויבת מבחינה חוקית, על פי חוקיה  לדאוג להכנסה לכל אזרחיה, ולאפשר להם את היכולת להתקיים בכבוד גם אם אין בכוחם לאפשר זאת לעצמם. במדינת ישראל מספר רב של חוקים ביניהם חוקי יסוד, תקנות, תקנות משנה וכו' אשר מהווים את הבסיס החוקי לזכות להכנסה מינימאלית וקיום בסיסי.  ראשית, הזכות להכנסה וקיום מינימאלי מעוגנת באמנה לזכויות חברתיות אשר אליה ישראל הצטרפה אליה בשנת
1 991 .
מבחינה חוקית החוק בישראל מגדיר ומגן על זכויותיהם של מעוטי היכולת במגוון של חוקים, תקנות ותקנות משנה דוגמת הנחות בארנונה, השלמת הכנסה  וכדומה. הזכות לקיום מינימאלי מוכרת בפסיקת בית המשפט כחלק מהזכות לכבוד האדם. הזכות לתנאי קיום אנושיים הוכרה כחלק מהזכות החוקתית לכבוד האדם, המעוגנת בחוק היסוד: "כבודו של האדם כולל בחובו הגנה על מינימום הקיום האנושי. אדם המתגורר בחוצות ואין לו דיור, הוא אדם שכבודו נפגע. אדם הרעב ללחם הוא אדם שכבודו נפגע. אדם שאין לו גישה לטיפול רפואי אלמנטארי הוא אדם שכבודו כאדם נפגע, אדם הנאלץ לחיות בתנאים חומריים משפילים הוא אדם שכבודו כאדם נפגע" .
מבחינה סוציאלית-רווחתית, מדינת ישראל היא בין המדינות המובילות במערב בנושא תשלומי העברה, כלומר תשלומים אשר מועברים לאוכלוסייה דוגמת דמי אבטלה, הבטחת הכנסה, קצבאות ילדים וכו'. התקציב הוא הביטוי המובהק ביותר לאופן החוקי בו מובטחת הזכות לקיום מינימאלי שכן התקציב בוא הביטוי המוחשי, הברור, והתקף יותר למדיניות הממשלה. יצוין כי נתונים אלו אינם רלוונטיים במידה רבה לתקופה הנוכחית בה אנו עדים לקיצוץ נרחב בקצבאות ובזכויות של קבוצות נזקקות אשר זכו בעבר לטיפול מקיף וייחודי כגון אוכלוסיית משפחות חד הוריות, משפחות מרובות ילדים ועוד. בצד זה העוני ויכולת הקיום בכבוד מעורערת ביותר במדינת ישראל.
הגורמים לעוני בישראל הם רבים, כאשר במסגרת עבודה זו נתמקד בגורמים המרכזיים אשר שלובים זה בזה והם: תהליכים גלובאליים, שיעור תעסוקה נמוך ואבטלה , השכלה, מגורים,  גודל  המשפחה , משפחות חד הוריות ,ועוד.