פרה סמינריון יחסי עבודה שיתוף עובדים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 2722
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

שיתוף עובדים בקבלת החלטות במקומות עבודה בעולם ובישראל ראשי פרקים
1          מבוא. 2
2          שיתוף עובדים – הגישות השונות. 3
3          מגמות עדכניות בשיתוף עובדים.. 6
4          עמדת הריבון כלפי שיתוף עובדים.. 8
5         סיכום.. 10  6        מסקנות -10 7         ביבליוגרפיה. 12
שיתוף עובדים – הגישות השונות כפי שנרשם בפרק המבוא
יש אכן מספר גישות ותפיסות לגבי הנושא של שיתוף עובדים. חלק מהדעות וההשקפות צוינו בפרק המבוא. שגיא אברהם (1986) מציין השקפות נוספות כבסיס לנושא השיתוף:
ההשקפה ההומניסטית- השקפה זו טוענת כי העבודה אמורה לשרת את צרכי העובד, ולא להפך (שטיין 1983).
ההשקפה הפוליטית או כוחנית- השקפה זו טוענת כי שיתוף העובדים בקבלת החלטות, מבטיח שמירה על האינטרסים של העובדים ומהווה תנאי מצדם או מצד הועד לקבלת שינוי.
ההשקפה הארגונית- השקפה זו טוענת כי העבודה משמשת את מטרות הארגון ולא את מטרות העובד. השיתוף מבטיח את קבלת השינוי, מונע התנגדות ומאפשר להגביר את התפוקה.
מגמות עדכניות בשיתוף עובדים דרור ורדי ופנחס יחזקאלי (1998) מתייחסים לאלמנטים של שיתוף במאמרם "שינוי ארגוני מלמטה למעלה". במודל המוצע על ידם להטמעת שינוי, נכללים האלמנטים המשתפים הבאים: הצהרת הקברניט על השינוי, יצירת מנגנונים של תקשורת רוחבית בארגון ותחילת עבודה ברמת יחידות השטח תוך קבלת "הסכמת" המנהלים ברמות השונות.
ד"ר איוה חגי-ניב וד"ר אמיתי ניב (1998) טוענים כי הלמידה הארגונית היא הדרך לקיים את אלמנט שיבוץ העובדים בזמן הטמעת שינוי, לטענתם יש לשתף מספר רב ככול האפשר של אנשי הארגון.
ריבוי המשתתפים הופך את הפעולה למורכבת, אך הוא הכרחי כדי לגייס מוחות רבים וניסיון רב לניתוח הקושי ולהתוויית הדרך, וכן מספר גדול ככל האפשר של ידיים ולבבות כדי לאפשר יישום השינויים והטמעתם בארגון.
הLawrence Nurse, Dwayne Devonish 2008).
המגמות העכשוויות בעולם העבודה
4 – עמדת הריבון כלפי שיתוף עובדים סיכום מסקנות