מחאת השחורים נגד שלטון האפרטהייד בדרום אפריקה עד נפילת המשטר

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 1929
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

מחאת השחורים נגד שלטון האפרטהייד בדרום אפריקה עד נפילת המשטר תוכן עניינים
מבוא …3
פרק
1 – השתתפות פוליטית ודמוקרטיה –…4
פרק
2 – מרד סווטו –…5
פרק
3 – השתתפות פוליטית והשפעתה על יציבות המשטר בראי מרד סווטו -6 – 8
סיכום .9
ביבליוגרפיה -.10 מבוא
"לחמתי נגד שליטה של לבנים, ולחמתי נגד שליטה של שחורים. הרעיון שאני נאבק למענו, הוא של חברה דמוקרטית וחופשית. בחברה זאת כל בני האדם חיים ביחד בהרמוניה, בשוויון הזדמנויות. זהו רעיון שאני מקווה לחיות למענו ולהשיגו אך אם נדרש, אני מוכן גם למות למענו." (מתוך נאומו של נלסון מנדלה אשר היה סמל המאבק במשטר ההפרדה הגזעית בסיום המשפט ולפני שנשלח למאסר עולם בשנת 1963).
כאשר אנו בוחנים את תולדות כינונו של משטר האפרטהייד, חשוב לשים לב במיוחד למספר מאפיינים שהתגבשו מכוח העדפותיהם של הכוחות החברתיים והפוליטיים בדרום אפריקה למן ראשית המשטר, אשר לא היו תוצר של פעילות חד צדדית של המשטר ומוסדותיו אלא דווקא תוצר של פעולות עשייה ועשייה שכנגד של כוחות שליטים ומוכפפים שונים.
בעבודה זו לא נתמקד בתולדות כינונו של משטר האפרטהייד אלא נתמקד בסיבות ובגורמים שהובילו לנפילתו של המשטר, כשלנגד עיננו שאלת המחקר שלנו: מהי השפעתה של השתתפות פוליטית על יציבותו של המשטר הדמוקרטי?
לאחר כעשור של שקט מתום אירועי שארפוויל ב1960 בהם נהרגו 69 בני אדם ו180 נפצעו במצעד מחאה כתגובת נגד לחוק אישורי המעבר, החלו מהומות בסווטו אשר גם במקרה זה נבעו ממחאה כנגד הכרזת הממשלה על החוק הקובע כי הלימודים בבתי הספר האפריקנים ייעשו בשפה האפריקנית עד אשר הפכו למרד שנמשך כשנתיים והתרחב לעיירות נוספות.
השערתנו הינה כי ראשית נפילת המשטר והגורם העיקרי לכך נעוצים במרד סווטו אשר אמנם לא היה מאורגן, אך ללא ספק איחד את השחורים ואת דעת הקהל העולמית עד לנפילת המשטר ב1991.