דיון בטענתו של פוליביוס כי משטרה של הרפובליקה הרומית היה משטר משולב.

תקציר העבודה

תוכן עניינים
1.
מבוא  3
2 . המלוכה הרומית – הקונסולאט  3
3 . האריסטוקרטיה הרומית – הסנאט  4
4 . הדמוקרטיה הרומית – העם  5
5.
סיכום  7
6 .
רשימה ביבליוגרפית  8
פוליביוס, היסטוריון ומדינאי יווני אשר הוגלה לרומא, כתב במחצית המאה השנייה לפנה"ס את חיבורו "היסטוריה", בו תאר לקוראיו היוונים את הסיבה, לדידו, בעטיה הצליחה רומא להשתלט "כמעט על כל העולם" – חוקתה הממוזגת. פוליביוס טען כי משטרה של רומא היה ממוזג משום ששילב בתוכו את שלוש היסודות הטובים: מלוכה, אריסטוקרטיה ודמוקרטיה.
            בעבודתי אדון בטענה זו, תוך פירוקה לשלושת הגורמים המרכיבים אותה ובחינת הן כל יסוד כשלעצמו – האם ניתן להמשיל את הקונסולאט למלוכה? האם ניתן להמשיל את הסנאט לאריסטוקרטיה? האם ניתן להמשיל את השתתפות העם לדמוקרטיה? – והן את עצם ההבחנה ויחסי הגומלין בין היסודות הללו.
פוליביוס העיד על עבודתו כי יתכן ותראה לא שלמה בשל השמטת פרטים מסוימים, וגרס כי המבקר הטוב חייב לתת דעתו למה שכתוב, ולא למה שהושמט. בבואנו לדון בטענתו של פוליביוס, לא נוכל להתעלם מאותם פרטים שהוא מצא לנכון להשמיט מסיבותיו הוא (מה גם שאינן תמיד ידועות לנו), אולם בפרק הסיכום ננסה לעמוד על התוכנית אשר הובילה אותו לנהוג כפי שנהג.
            הערה מתודולוגית אחרונה: המשטר הרומי מעולם לא היה סטאטי.
מאז כינונה של הרפובליקה (ואף קודם לכן בתקופת המלוכה) התפתחו כל הזמן מנגנוני השלטון – התווספו והורחבו משרות, חוקקו חוקים, שונו סמכויות וכדומה. על אף שחלו שינויים (דרמטיים בחלקם) גם אחרי התקופה המדוברת, בעבודה זו לשוננו הינה לשון מחצית המאה השנייה לפנה"ס – אלא אם נכתב אחרת.