עבודת סמינריון בנושא שפה וחשיבה בקרב ילדים רגילים ולקויי למידה והתפתחות הילד

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 9175
מספר מקורות 80

תקציר העבודה

תקציר במחקר הנוכחי נבדקו ההבדלים  ביכולת השימור בין  תלמידים בעלי התפתחות תקינה לבין תלמידים בעלי לקויות למידה. בנוסף לכך נבדק הקשר בין יכולת השימור ובין שפה- אשר נבדקה באמצעות מבחן גורלניק.
בספרות המחקרית דווח כי רצף התפתחות החשיבה של ילדים לקויי למידה דומה לזה של ילדים בעלי התפתחות תקינה אם כי הוא איטי יותר. יתרה מזאת, בקרב ילדים לקויי למידה נמצא איחור של כשנה במשימות שימור  (Fincham & Meltzer, 1976
אצל פלק, 1992). בנוגע לקשר בין שפה וחשיבה נאמר בספרות כי ישנה קורלציה בין התפתחות החשיבה לבין התפתחות השפה ולא ניתן לפתח שפה ללא התפתחות החשיבה ותמיכתה  (Piaget ,
1 926 אצל עדן, 2004 ).
בהתבסס על הספרות המחקרית שיערנו כי ימצאו הבדלים בציוני משימות השימור ובציוני השפה בין תלמידים בעלי התפתחות תקינה ובין תלמידים לקויי למידה, כאשר ציוני התלמידים בעלי התפתחות תקינה יהיו גבוהים יותר.יחד עם זאת  במשימות השימור השונות שיערנו כי משימת שימור נפח תהיה  בעלת אחוזי ההצלחה הנמוכים ביותר. בנוסף, ציפינו כי בשתי קבוצות המחקר יימצא קשר חיובי בין משימות השימור ובין ציוני השפה.
כמו כן שיערנו כי  ההצלחה במשימות השימור  בשתי קבוצות המחקר תהיה בסדר היררכי בהתאם לסדר רכישתם. כיוון שלא מצאנו תימוכין בספרות לכאן או לכאן בנושא נימוקי משימות שימור העלנו את השאלה האם לאיכות נימוקי השימור תהיה משמעות הררכית.
כלומר, דירוג הנימוקים יהיה מהנימוק המלא אל הנימוק החסר. המחקר כלל 28 נבדקים הלומדים בכיתה א'. הנבדקים חולקו לשתי קבוצות: 14 מהנבדקים הם תלמידים בעלי התפתחות תקינה ו- 14 נבדקים הם תלמידים בעלי לקויות למידה. כל הנבדקים נבחנו בשני מבחנים: משימות השימור- מבחן זה כולל 5 מטלות לפי מספר השימורים. מבחן גורלניק- מתוך מבחן זה נבחרו שני תת מבחנים: תת מבחן אוצר מילים ותת מבחן הבעה. המבחנים נעשו בצורה אינדיווידואלית.
ממצאי המחקר הראו כי נמצא הבדל מובהק במשימת שימור נפח בין תלמידים בעלי התפתחות תקינה לבין תלמידים לקויי למידה. בשאר משימות השימור לא נמצאו הבדלים מובהקים בין שתי קבוצות המחקר. משימת שימור נפח נמצאה כבעלת ממוצע הציונים הנמוך ביותר רק בקרב תלמידים לקויי למידה. לעומתם, תלמידים בעלי התפתחות תקינה הראו ממוצע ציונים גבוהה במשימה זו. כמו כן נמצא כי בקרב תלמידים לקויי למידה  ישנו דירוג חלקי במשימות השימור בהתאם לסדר רכישת השימורים. לעומתם, תלמידים בעלי התפתחות תקינה הראו מגמת הצלחה שלא תאמה את הסדר ההיררכי של רכישת השימורים. בנוסף, לא נמצא קשר בין משימות השימור ובין מבחן השפה- מבחן גורלניק. באשר למבחן זה,  לא נמצאו הבדלים מובהקים במבחן גורלניק בין שתי קבוצות המחקר.  בנוסף, ממצאי המחקר עולה כי נימוקי התלמידים בשתי קבוצות המחקר לא דורגו מהנימוק המלא אל  הנימוק החסר.