סמינריון בנושא שפה ואספקטים התפתחותיים, מחר על ילדים ויוכלת זיהוי של הבעות פנים בקרב לקויי למידה ובקרב ילדים רגילים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 9175
מספר מקורות 27

תקציר העבודה

מבוא
במחקר זה בדקנו את התפתחות הרגשות המזוהים מהבעות פנים ואת הקשר בינן לבין קוהרנטיות בקרב ילדים בגילאי עשר.
נסקור מן הספרות אודות הבעות פנים, חשיבותן וסיווגן, לפי Ekman&O’Suwlivan (1991).  הבעות פנים תמיד ניתנות לראיה, מכיון שכך הן תמיד מספקות לנו מידע כלשהו. הבעת הפנים מבטאת את הרגש הפנימי, הופכת אותו נגיש לסביבה וכך גם עוזרת בויסות הפנימי שלו. ממחקריהם נמצא כי קיימים שישה רגשות בסיסיים המזוהים כאוניברסאליים.
ממחקריו של Feldman  (1997) עולה כי 6 הרגשות הבסיסיות הן פחד, שמחה, כעס, הפתעה עצבות וגועל/ בוז.
נעבור להתפתחות יכולות הזיהוי של הבעות פנים, Feldman, Philippot & Custrini (1990) מציינים  כי הכרת והבנת הבעות פנים נלמדת כבר בשנות הילדות המוקדמות  אך ישנה התפתחות ביכולת זו עם העליה בגיל.
לפי Gates (אצל Holder,
1 989) ו- Ekman  (1982) קיימת הדרגתיות ביכולת דיוק הזיהוי של הרגשות השונים. בנוגע לקצוות המדרג שניהם מסכימים כי שמחה היא ההבעה המזוהה ביתר דיוק ובתחתית המדרג מצויה הבעת הגועל.
נמשיך בסקירת תחושת הקוהרנטיות, תחושת קוהרנטיות היא תפיסת עולם גלובלית שמשקפת את המידה שיש לפרט ביטחון שניתן לניבוי והסבר. תחושת קוהרנטיות כוללת שלושה מרכיבים הקשורים זה בזה:
הבנה/ מובנות- התייחסות לעולם כמסודר שיטתי וניתן לחיזוי. ניהוליות- תפיסת הפרט את משאביו כמתאימים לטיפול באירועים שונים.
משמעות- העניין והמשמעות שמוצא הפרט בסביבתו ועיסוקיו.
.(Antonovsky, 1987)  נציג את הקשר בין קוהרנטיות להבעות פנים כפי שעולה ממחקרים קודמים, לפי  Glaubman, Fein & Glaubman (N.D). זיהוי רגשות וקוהרנטיות קשורים זה לזה במימדים שונים ודורשים תהליכים מנטליים דומים.
Holder & Kirkpetric  (1991), ערכו מחקר על ילדים לקויי למידה וילדים רגילים ומצאו קשר ישיר בין יכולת קוהרנטיות נמוכה הנובעת מהליקוי הקוגנטיבי לקושי בתפיסת הבעות פנים.
נציג בקצרה את שלב האופרציות הקונקרטיות התואם לגיל הנבדקים במחקרנו, לפי פיאז'ה (1972,
1 962) הילד מתחיל לחשוב בצורה הגיונית על מושגים שהוא מכיר ומגיע למסקנות שונות.
בשלב קונקרטי זה מגיע הילד לארגון המושג המתחיל להיות יציב ובעל קווים הגיוניים.
במקביל מתפתחת מערכת יציבה של שימור רגשות, וחלה התפתחות במערכת החברתית הקוגניטיבית.
עבודה זו קיבלה ציון של 95