מעמדם החברתי של תלמידים לקויי למידה המשולבים במערכת החינוך הרגילה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 7806
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

תוכן העניינים
    מבוא
-..
עמ' 1  פרק ראשון – לקויי למידה – הגדרות ומאפיינים –עמ' 2-3
פרק  שני-  השילוב במערכת החינוך הרגיל                     הרעיון ומקורותיו –.
עמ' 4-5
       מודלים לשילוב ..
עמ' 5-7
      יישום השילוב –
עמ' 7-9
      תוצאות השילוב והשפעותיו .עמ' 9-10       עמדות המורים כלפי כיתה משולבת – עמ' 11
פרק שלישי – יחסים חברתיים ומעמד חברתי        יחסים חברתיים
עמ' 12-13
       לקות למידה ובעיות חברתיות –. עמ'
1 3-14
       מהו הקשר בין דימוי עצמי ולקות למידה?
— עמ' 14-15
פרק רביעי – השלכות השילוב על תלמידים לקויי למידה        השלכות הישגיות
עמ' 16-17
       השלכות חברתיות –..
עמ' 17-18
פרק חמישי – מחקר
עמ' 19-20 סיכום ומסקנות –
עמ' 21-22
ביבליוגרפיה —
עמ' 23-24
החינוך המיוחד בארץ, כמו ברוב הארצות בעולם המערבי, עובר בשנים האחרונות שינויים מהפכניים במטרותיו ובדרכי עבודתו בעקבות ההכרה ההולכת וגוברת בחשיבות שילובם של תלמידים עם צרכים חינוכיים מיוחדים במערכות החינוך הרגילות, למימושו של חוק החינוך המיוחד (1988). קיימת מעיין הסכמה בין צוותים חינוכיים, הורים וחוקרים בדבר המחויבות של החברה לתת מענה חינוכי הולם ופחות נבדל לתלמידים עם ליקויי למידה. השילוב מתמקד בעצם בהישגים הלימודיים ובתהליכים הקוגניטיביים שעובר תלמיד לקוי למידה. בצד ההישגים, נזנח הנושא החברתי- באיזו מידה בעצם התלמיד המשולב מעורב בחיי חברת הילדים ולא רק נמצא עימם פיזית באותו חדר כיתה.
מטרת העבודה:  לאחר קריאת מאמרים שונים והשוואת דעות שונות של חוקרים אנסה להבין מהו מעמדם החברתי של ילדים לקויי למידה המשולבים בכיתות רגילות לעומת מעמדם החברתי במסגרות החינוך המיוחד.
אבדוק תחילה מהו מקור רעיון השילוב וכצד הוא בא לידי ביטוי, מהן השפעותיו על התלמידים בעיקר ומהן עמדות המורים כלפי כיתה משלבת.
עוד אנסה לנתח את המושג "יחסים חברתיים" ואבדוק מה הקשר בין לקות למידה ומעמד חברתי, מהו הקשר בין דימוי עצמי ובין לקות למידה?
אנסה להבין מה גורם למעמדם החברתי של התלמידים בכל אחת מהמסגרות ולבדוק מהן השלכות השילוב על תלמידים לקויי למידה מבחינה הישגית ובעיקר מבחינה חברתית.
שאלת המחקר: האם תלמידים עם ליקויי למידה משתלבים חברתית בכיתה רגילה?
השערות המחקר : ערכתי שאלון והעברתי אותו בקרב 6 מורות אשר נבחרו באקראי בתוך חדר מורים בבית ספר יסודי. מדבריהן התרשמתי כי תלמידים לקויי למידה מוצאים את עצמם מבודדים חברתית, היינו נמצאים במעמד חברתי נמוך כאשר הם משולבים בכיתה רגילה לעומת מעמד חברתי ממוצע עד גבוה בכיתת חינוך מיוחד. השאלון חולק למורות ותיקות אשר מחנכות במקצוען מזה מספר שנים בבית ספר יסודי.
עקרון השילוב של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים, לקויי למידה או היפראקטיביים בבתי ספר רגילים מדגיש את זכותם של הילדים האלה לחוות חוויות של חיים רגילים, ללכת לבית הספר השכונתי ולקבל את השכלתם בסביבה הכי פחות מגבילה ויוצאת דופן. המעמד החברתי של ילדים בכלל ושל ילדים לקויי למידה בפרט הוא תחום מאוד חשוב וקריטי לתת לו חשיבות גבוהה. ברגע שילד נמצא במעמד חברתי נמוך בשל ליקוי הלמידה שיש לו, סימן חד משמעי שילד כזה צריך ללמוד במערכת חינוך מיוחד. מעמדם החברתי של הילדים לקויי הלמידה משתנה בין הכיתה המשלבת ובין הכיתה לחינוך מיוחד. בהבדל זה אדון בהרחבה בעבודה.