אסתטיקה: מבוא פילוסופי (ציון 94)

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 2173
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

ממ"ן 11 בקורס "אסתטיקה: מבוא פילוסופי" – 2007
נושאים:
·         הגדרתו של טולסטוי למושג האמנות ·         יצירות "רדי מייד" ·         הגדרת מושגים: תכונות הבעתיות, דמיון משפחתי שאלה 1
טולסטוי בהגדרה הנידונה מכוון לתפיסה המאוחרת המזהה קשר בין אומנות ואסתטיקה לרגש, אך גם אם נצא מנקודת הנחה שתפיסה זו היא טבעית ונכונה, הגדרה זו היא עדיין חסרה ולקויה לטעמי ממספר סיבות.
ראשית, אם ננסה לראות האם הגדרתו של טולסטוי מספקת תנאי הכרחי להגדרת דבר מה כאומנות אנו עשויים להיתקל בקשיים מכמה כיוונים. פקיד פורטוגזי ערירי בשם פרננדו שנואש מקריירה ספרותית כותב בבדידותו שירים, סיפורים וכו' רבים שאותם אין הוא "מעביר לאחרים" ואף אין הוא "מודע" לכך שלאחר מותו תיפתח התיבה שבדירתו וכתביו לא רק שייחשבו לאומנות (ויעבירו את רגשותיו לאחרים) אלא שייחשבו לאומנות מונומנטלית. זהו מרכיב וכיוון אחד בהגדרתו של טולסטוי שאינו מצליח להציב תנאי הכרחי להגדרת דבר מה כאומנות, שכן מעטים יטענו שכתביו של פסואה אינם בגדר אומנות.  הכיוון השני הוא דוגמא של אדם המתאמץ בכל מאודו להעביר את רגשותיו לאחרים דרך יצירה אך נתקל באדישות, אין הנתקלים ביצירתו מושפעים מרגשותיו המגולמים בה וודאי שאינם חווים אותם. האם במקרה זה יטען טולסטוי כי לא מדובר באומנות? ייתכן, אך מה אם חלק מהאנשים יושפעו בעוד שאחרים יוותרו אדישים?
כיצד נוכל לקיים עמדה במקרה זה? **ללא רשימה ביבליוגרפית