הקשר בין ערכי התרבות למדיניות ניהול משאבי אנוש

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 4097
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

תקציר בגלובליזציה של עסקים פירמות יוצרות חברות גלובליות, בינלאומיות או רב-לאומיות, דבר המאפשר להן להישאר תחרותיות. אולם, סביבות העבודה השונות של חברות כאלה נבדלות ביניהן באינטרסים, ברקע, באימון ובהדרכה ובלאומיות.
ההרכב של גיוון תרבותי מייצג אתגר משמעותי הן בסביבת העבודה הגלובלית והן בסביבת העבודה המקומית (Dimba, 2007). אחד מהתחומים החשובים המושפעים מהפעילות הגלובלית הינו תחום משאבי האנוש בארגון. תיאוריות שונות בתחום של ניהול משאבי אנוש (HRM) אימצו, באופן כללי, את ההנחה שארגונים מפתחים תרבות משל עצמם שהינה שונה או נפרדת מהתרבות הלאומית בה הארגון נמצא, ובכך מתעלמות מההשפעה הפוטנציאלית של גורמים סביבתיים חיצוניים על התרבות הארגונית מצד אחד.  מצד שני, מספר חוקרים פקפקו בתקפות ובמהימנות של הנחה זו, וטענו כי לתרבות הקיימת בסביבת הארגון יש השפעה על התרבות הארגונית.   מטרת עבודה זו הינה לבדוק באם תרבות לאומית, בניגוד לתרבות ארגונית, משפיעה על התחום של ניהול משאבי אנוש בחברות בינלאומיות וחברות רב-לאומיות. מתן תשובה לשאלה זו תוכל לספק לחברות הפועלות בזירה הגלובלית ולמנהלי משאבי האנוש בחברות כאלה, כלים ופתרונות לבעיות עימן הם מתמודדים בפעילות בינלאומית כזו.   על-מנת לענות על שאלה זו, בוצע מחקר תיאורי הסוקר מחקרים ומאמרים אקדמאיים בנושא של השפעת תרבות לאומית והבדלים בין תרבויות שונות על ניהול משאבי אנוש. העבודה מאורגנת באופן הבא:
תחילה נסקר הנושא של ניהול משאבי אנוש בארגון, מטרותיו העיקריות, תחומי הפעילות והאחריות ותרומתו לארגון. לאחר מכן, הוסבר מהי תרבות וכיצד מתבטאים הבדלים תרבותיים בין מדינות, ונסקרו שני מודלים לניתוח תרבות.
לאחר סקירת שני משתני המחקר על-מנת להבין את משמעותם, הוסבר כיצד נבנה הרציונל של השערת המחקר. ולבסוף, נערך דיון המנתח ומסכם את סקירת המחקרים, תוך הצבעה על מסקנות, מגבלות והצעות למחקרים עתידיים.    תוכן עניינים

1 . מבוא. 3
2 . ניהול משאבי אנוש.. 4
2 .1.
מטרות ותפקידים.. 4
2 .2.
משאבי אנוש וגלובליזציה. 6
3 . תרבות. 7
3 .1.
מימדי התרבות של Hofstede. 7
3 .2.
מימדי התרבות של Hall 10
4 . השערת המחקר. 11
5. דיון וסיכום.. 14
6 .
ביבליוגרפיה. 16