הקשר בין מנהיגות חזונית לעומת סגנונות ללא חזון לבין אפקטיביות בית הספר

תקציר העבודה

תקציר "מנהיגות מגדירה כיצד העתיד צריך להיראות, עורכת את האנשים בהתאם לחזון הזה ומעניקה להם השראה לחולל אותו על אף המכשולים", כך אמר גון קוטר (צפרוני, 2009, עמ' 14).
מטרת העבודה היא לבדוק את הקשר שבין מנהיגות "חזונית" לעומת סגנונות ללא הצגת חזון לבין אפקטיביות בית הספר.
ניתן לחלק את שאלת מחקר זו לשני משתנים עיקריים: מנהיגות וחזון.
לכן החלק הראשון בעבודה כולל הגדרה למהי מנהיגות, מציג סגנונות מנהיגות שונים ואת ההבדל בינים וכן דן בנושא המנהיגות בבית הספר, כאשר כאן ידון גם נושא האפקטיביות של בית הספר.
בחלק השני יוסבר מהו חזון וחזון ארגוני, תידון חשיבותו ויוצג ההבדל בין מנהיגות עם חזון למנהיגות ללא חזון.
בפרק השלישי יוסבר על החזון בארגונים חינוכיים בהתייחסות לארגונים לומדים וכן תוסבר חשיבות החזון בארגונים מסוג זה.
המסקנות המרכזיות הן שמנהלים מצליחים הם אלה המביאים לידי שינוי תרבותי בבית ספרם, מעורבים בהנחלת נורמות וערכים, ניהלו באופן ביזורי והרבו להשתמש בסמלים כדי להביע את הערכים הקשורים לתרבות בית הספר (בובילסקי, 2007).
ומסקנה שנייה היא כי מנהיגות עם חזון משפיעה לחיוב על אפקטיביות הבית ספרית ועל הלמידה הארגונית. זאת ביחס למנהיגות ללא חזון Myer, 1996) ; Berson, Nemanich, Waldman, Galvin & Keller 2006).
תוכן עניינים מבוא –3
1 .       מנהיגות 4
1 .1   הגדרות ומאפיינים -…4
1 .2   מנהל מול מנהיג –..5
1 .3   סגנונות מנהיגות –.6
1 .4   מנהיגות בניהול בתי ספר –…14
1 .4.1          בית הספר כארגון –.14
1 .4.1.1 אפקטיביות של בית הספר …15
1 .4.2          מנהל בית הספר –…16
1 .4.3          מנהל בית הספר כמנהיג .17
2 .       חזון ..20
2 .1   מהו חזון ארגוני ? -.20
2 .1.1          חשיבות החזון הארגוני ..20
2 .2   בניית החזון 21
2 .3   מנהיגות עם חזון -..23
3 .       חזון בארגונים חינוכיים …
5
4 .       דיון .26
5.       ביבליוגרפיה -27