סמינר בהתמחות חשבונאות - גורמים המסבירים את השוני בביצועי חברות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 5022
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

תוכן העניינים
הצהרת מקוריות.. 3
תמצית מנהלים. 4
מבוא. 5
השערות המחקר. 7
הסמינר – סקירה ספרותית.. 8
הפרויקט. 15
שיטת המחקר/מתודולוגיה. 15
מקור ומבנה הנתונים. 15
תוצאות. 18
סיכום ומסקנות.. 23
מענה לשאלת המחקר. 23
מסקנות. 24
הצעות למחקר עתידי
5 ביבליוגרפיה. 26
תמצית מנהלים נושא מדידת ביצועי חברות הוא אחד הנושאים המרכזיים בחקר האסטרטגיה הארגונית כמו גם בתחומי מנהל העסקים. היכולת למדוד ולזהות את הגורמים המסבירים את השוני בין ביצועי חברות עשוי לאפשר לחברות לשפר את ביצועיהן ולאנליסטים ולמשקיעים לבחור טוב יותר את השקעותיהן.
במסגרת האקדמית ישנה מחלוקת על חשיבות הגורמים השונים המנבאים את ביצועי החברה. מחלוקת זו הינה רבת שנים ומצאה את ביטוייה בתורות שונות כגון מבט מבוסס משאבים (RBV) אשר מדגיש את הגורמים ברמת החברה או היחידה העסקית כמנבאים משמעותיים של ביצועי החברה, וזאת לעומת תורות אחרות (כגון SCP)  הקובעות כי מאפיינים מבניים של התעשייה הם המשפיעים העיקריים על ביצועי החברה.
העבודה המוצגת כאן כוללת פרק מבוא המהווה סקירה כללית, פירוט השערות המחקר, סקירה תיאורטית של ספרות בתחום, בחינה אמפירית של 20 חברות השייכות ל 4 מגזרים שונים, סיכום ומסקנות. הסקירה התיאורטית מראה כי הדעות בתחום חלוקות ולאורך שנים. ישנם חוקרים המראים כי השפעות רמת החברה הם המסבירות את עיקר השוני בביצועי חברות, וזאת לעומת מחקרים אחרים (לפעמים אפילו על אותם בסיסי הנתונים) המראים כי גורמי התעשייה הם הקובעים. עולות שאלות של מתודולוגית בדיקה, דגימה ובחירת חברות.
תוצאות המחקר שלנו מראות כי אכן גורמים ברמת התעשייה מסבירים את השוני בביצועי חברות, אך גורמים ברמת החברה מסבירים טוב יותר את הביצועים. אנו מודדים את הביצועים בשתי צורות – תשואת המניה והחזר על ההון (ROA). נמצא כי גורמים ברמת התעשייה משפיעים על תשואת המניה בעוד שגורמים ברמת החברה משפיעים על ROA. השפעת גורמים ברמת התעשייה נמצאה כחזקה יותר מאשר גורמים ברמת החברה.
המחקר מסתיים בהמלצות למחקר עתידי בעל היקפים משמעותיים יותר במספר מימדים מול עבודה זו.