דימויים של נשים וגברים בפרסומות למכוניות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 12603
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

  תוכן עניינים               מבוא -2-3
סקירת ספרות                                                                                                                             – פרק א  -דימוי נשים וגברים בתקשורת ..4-8
 – פרק ב – דימוי נשים וגברים בפרסומות 9-12
  -פרק ג- דימוי נשים וגברים בתקשורת ובפרסומות בישראל …13-18
פרק מתודולוגי -19-20 ניתוח הפרסומות .21-49
סיכום 50-53
ביבליוגרפיה -.53-54
מבוא
כבר בשנות ה70 , תנועות פמיניסטיות החלו לפרסם  מחקרים שחשפו תפיסות סטריאוטיפיות של תפקיד המינים בתכני התקשורת .מחקרים רבים שבדקו ייצוגיות כקשורה להבדלי מגדר מצאו עדויות להצגת המינים באופן שמרני בתקשורת.הממצאים לגבי הטלוויזיה הראו נוכחות דומיננטית יותר של גברים , והופעתם במקצועות יוקרתיים יותר(1988,Steinem:1978,1985,Signorielli:1982,Greenberg,1994,Van Zoonen:1974,Tedesco)הבחנה בין גברים לנשים בתכונות, שבה  מוצגים יותר מנשים כרציונליים, יציבים, שאפתניים ודומיננטיים(1989,Condry:1974,1975,Busby) והבדלים נוספים כגון עצמאות לעומת תלות, בשימוש בתכונות גופניות,בתפקידים , במיקום,בגיל הדמויות(,1983,Meehan:1982,Roberts:
1994,Van Zoonen ( .
גם הבדלי מגדר בתכני התקשורת הישראלית תועדו בכמה מחקרים, מהממצאים עולה כי גם בתקשורת הישראלית נשמרים סטראוטיפים שמרניים של תפקידי המינים.לדוגמא (1988),Ariel בדקה את הצגת במינים בטלוויזיה,בעיתונות, ובמגזינים ישראלים.נמצא כי גברים מוצגים בזהותם המקצועית  ,ונשים מוצגות באופן אישי, כאובייקט מיני ובזהות משפחתית.גברים מוצגים כעצמאיים , ונשים מוצגות כילדותיות , בלתי עצמאיות  ותלותיות.דוגמא נוספת היא מחקריה של פירסט (1981:1997,Firstׂ(, על תדמית המינים בפרסומות בעיתונות הישראלית בשנות ה-70 ובשנות ה-90,מצאה פירסט כי נשים מוצגות בפרסומת בעיקר כאובייקט מיני, מוצגות יותר כחלקי גוף ולא כישות שלמה ,ונמצאות בעמדות נחותות לעומת הגברים בפרסומת .
שאלת המחקר כיצד משקפות פרסומות לכלי רכב מהשנה האחרונה ממגזינים של גברים ומן העיתונות הכללית דימויים רווחים של גברים ונשים?  האם  נשים וגברים עדיין  מוצגים פרסומות  בדימויים המסורתיים שלהם או שאולי התרחש שינוי בדימויים הרווחים , כלומר האם נשים עדיין מוצגות כאובייקט מיני האם הן חשופות כשהחשיפה זאת אינה הכרחית , מלטפות  מוצרים וכו' ועל ידי  כך מקדמות מכירת  כלי רכב , האם נשים מוצגות כדמות פסיבית או אקטיבית בפרסומות לכלי רכב , האם הן יצאו מן המרחב הביתי אל המרב הציבורי  ומקדמות גם מכירת כלי רכב , האם שכיחות הופעת הנשים בפרסומות לכלי רכב נמוכה לעומת שכיחות הופעת הגברים בגלל היוקרה המיוחסת לכלי רכב, האם גברים מוצגים כרגישים , כסמכותיים , חזקים, אמיצים ,בעלי סטטוס , מפותחים , שולטים, אקטיביים , האם התרחש שינוי וגם נשים מוצגות כך. בנוף אבחן האם יש הבדל בדימויים של נשים וגברים לפי סוגי העיתונים , שכן עיתונים של גברים ועיתונות כללית פונים לקהלים שונים.