The role of pleasant music in servicescapes: A test of the dual model of environment perception

תקציר העבודה

מחלקת אומנות ומוסיקה מבוא למוסיקה כתרפיה ביצירה ובהבעה-א סמסטר א תשס"ט עבודת אמצע סמסטר- הצגת מאמר והעברת ביקורת ודעה אישית "The role of pleasant music in servicescapes: A test of the dual model of environment perception" תאריך הגשה: 6/1/09
הצגת המאמר מורין ושות' (2007) בוחנים במאמרם את התהליך הפסיכולוגי בו מוסיקת רקע במקומות נותני שירות משפיעה על הערכת השירות, כוונת הקנייה ומושכת תשומת לב. הבדיקה נעשית בהשראת מודל התפישה הסביבתית הדואלי, המסביר את חוסר היכולת של אנשים לעכל את מלוא המידע הנקלט מהסביבה והמגרה את חושיהם. בנוסף, המודל מניח כי תגובה של אדם לסביבה תלויה באינטגרציה של המידע הנזכר לעיל שמתבצע בשני מצבי תפישה- הוליסטי ומוקדי. במצב ההוליסטי האדם קולט מידע רב מאזורים נרחבים, ובמצב המוקדי ישנו נטרול מידע לא רצוי והעלאת חשיבות של אלמנטים שלהם האדם מסב את תשומת ליבו על מנת להנחות את תגובת האדם לסביבה. הנחה נוספת של המודל הינה, כי רמת הגירוי של הסביבה מושפעת מערכיות ואספקטים נוספים של מרכיבי הסביבה.
מתוך המודל של התפישה הסביבתית הדואלי, נרקמו השערות המחקר המתואר במאמר זה, ולהלן ההשערות:
סביבת השירות ונותן השירות נתפשים לפי מצבים הוליסטיים ומוקדיים, בהתאמה, כאשר לסביבת השירות השפעה ישירה ועקיפה (מתווכת על-ידי נותן השירות) על תוצאות השירות.
נוכחות המוסיקה (לעומת חסרונה) ממתנת את תפקיד המתווך של נותן השירות כדי שלסביבת השירות תהיה השפעה רבה יותר על תוצאות השירות. באופן ספציפי, השפעת נותן השירות על תוצאות השירות חזקה יותר בנוכחות המוסיקה (לעומת חסרונה).
האפקט של ערך המוסיקה (כפי שנתפש על-ידי הלקוח) על הערכת השירות מוסבר על-פי שני גורמים- האפקט הישיר של סביבת השירות והאפקט העקיף (מתווך על-ידי נותן השירות) של סביבת השירות, על תוצאות השירות.