סמינר בנושא הבנייתם של מיתוסים וזיכרונות קולקטיביים

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 21431
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

תקציר מחקר זה עוקב אחר הקשר בין בית הכנסת צ'אלת בושאייף במושב זיתן ומורשתו לבין יוצאי העדה הטריפוליטנית בארץ. בית הכנסת הינו העתק מדויק של בית הכנסת אשר שכן בעיר זליתן בלוב.
הסיפורים אודות בית הכנסת סובבים סביב זהותה של אישה ושמה בושאייף והפלאים הנקשרים לשמה. סיפורים שונים ואף סותרים נקשרו בדמותה של בושאייף ואנו משוות ביניהם. שאלת המחקר נוגעת לאופן שבו בא לידי ביטוי המיתוס של בושאייף בחייהם של עולי לוב בארץ כיום ובהבדלים הבן דוריים והמגדריים בין הנרטיבים השונים. החוקרות תצפתו בבית הכנסת הן בימי חול והן במהלך אחת ההילולות המתקיימות פעמיים בשנה. בנוסף, הן ערכו שבעה ראיונות עומק עם יוצאי העדה הטריפוליטאית הקשורים בבית הכנסת — שלושה ראיונות עם נשים וארבעה עם גברים.  בין המרואיינים היה גם יעקב דבוש, מנהל אתר האינטרנט של בית הכנסת ומרכז ההילולות.
את הממצאים מיקדו החוקרות סביב שלוש סוגיות: המוטיבציות של דור המקימים לבניית בית הכנסת, ביסוס המיתוס של בושאייף בקרב יהדות לוב בארץ ואף מחוץ לעדה וייחודם של סיפורי הנשים על בושאייף. המרואיינות מתארות את בושאייף כמי שעדיין חיה ביניהן, ובית הכנסת הוא חלק בלתי נפרד מהיום יום.
המחקר מצביע על ביסוסה של בושאייף כגיבורה מקומית.  שגשוג הפולחן של בושאייף מצביע על כך שעולי לוב מבקשים לשמר את המסורות הלוביות ולמקם אותן כחלק מהדתיות בארץ. קיומן של גרסאות שונות על חייה ותפקידיה של בושאייף אינו פוגע בגרסא האישית אלא נתפס כלגיטימי.  כמו כן התגלה לחוקרות   כי אין תיעוד כתוב מסודר על בושאייף. לחילופין ישנה היסטוריה עממית מקומית העוברת מפה לאוזן ואשר ללא תיעוד מסודר דוגמת זו שנעשתה במחקר זה, עשויה בזמן הקרוב להתקבע גרסה "רשמית" כלשהיא אשר תגרום לשאר הפולקלור לגווע יחד עם הדור הוותיק אשר הקים את בית הכנסת.
תוכן עניינים
תקציר. 3
מבוא. 4
מתודולוגיה. 8
ממצאים.. 10 דיון 17
ביבליוגרפיה. 22
נספחים –.24