אומנות הפסיפס בבתי כנסת עתיקים בארץ ישראל

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא  – עמוד 3
 פרק ראשון – סמלים יהודיים מובהקים
1 .1   סמל המנורה ושבעת הקנים –  עמודים 3 – 5
1 .2   ארון הקודש –  עמודים 6 – 7
פרק שני – סמלים בעלי משמעות שנויה במחלקות                            
2 . גלגל המזלות  – עמודים 7 – 9
פרק שלישי – מחזות מקראיים
3 .1 עקידת יצחק – עמודים 10 -11
3 .2 דניאל בגוב האריות – עמוד 11
3 .3 דוד בבית הכנסת בעזה – עמודים 11 – 12
פרק רביעי – בעלי חיים – עמודים 12 – 13
פרק חמישי – סיכום  – עמוד 13
ביבליוגרפיה – עמוד 14
נספחים ואיורים מבוא:
בתי כנסת עתיקים בארץ ישראל אופיינו בעיטורים ובאומנות מסוגים שונים, בעבודה זו נתמקד באומנות רצפות הפסיפס שהייתה אומנות שכיחה באותה תקופה. לאבני הפסיפס תכונה מיוחדת – שמרגע הנחתן בסידור מסוים הן נשארות במצבן הקבוע ללא שינוי לאורך שנים, אם לא הושחתו מסיבות שונות. התמונות, העיטורים והטקסטים מביאים אותנו לרוח התקופה ומלמדים אותנו על הקהילות היהודיות, ועם זאת מתעוררת בעיית ההבנה והפרשנות.
אומנות הפסיפס בבתי כנסת מכילה תבליטים, סמלים ועיטורים שונים ומעניינים, שעליהם נרחיב בהמשך, השאובים ממקורות מגוונים. בעבודה  נציג את דעותיהם של החוקרים ועל המקורות שעליהם הסתכמו ונבדוק האם אומנות הפסיפס בבתי כנסת הייתה יהודית רשמית מסורתית או אומנות אקלקטית המצביעה על מזיגה של יסודות אומנותיים שונים.
נמנה ונציג את פסיפסי בתי הכנסת שנועד להם מקום מיוחד באומנות התקופה: סמלים יהודים כגון ארון הקודש (ארון הברית)  המנורה, השופר, הלולב, האתרוג והמחתה וכן מחזות מקראיים, גלגל המזלות ובעלי חיים. יש לציין שנושא הפסיפסים בבתי כנסת הינו נושא רחב וכולל מגוון דעות ומקורות. בעבודה זו אנסה לרדת לפרטים ככל האפשר במסגרת הדרישות.