פסיכולוגיה ארגונית חיובית

תקציר העבודה

**העבודה, הדנה בשינוי מערך הארגון, מנוסחת בצורת מכתב/ הצעה למנהלי הארגון. ציון העבודה: 100 אנו במרכז למתן ייעוץ ארגוני, התוודנו לעובדה כי ארגונכם עומד בפני ההחלטה לבצע שינוי מקיף במערך העבודה. על כן, אנו מצרפות לכם הצעה, שלאור מחקרים וממצאים בתחום המשאב האנושי מן השנים האחרונות, לא ניתן לסרב לה. ברצוננו, ראשית כל, לברכם על ההחלטה לבצע שינוי. מהיותכם מערכת דינאמית, מהיותכם ארגון המקיים יחסי גומלין עם הסביבה- השינוי הוא בלתי נמנע, שכן ארגון יכול לשרוד, בטווח הארוך, אם ורק אם יתאים את מבנהו ואופן תפקודו לתנאי הסביבה שבה הוא פועל (קוטר,
2 003). לאור הסביבה הדינאמית והתחרותית- משימתכם המרכזית כמנהלים – היא ליזום וליישם שינויים שיבטיחו את קיומו, את המשכיותו ואת הצלחתו של הארגון הנתון לאחריותכם.
עליכם לסקור בהתמדה את הסביבה הארגונית – החיצונית והפנימית – לזהות את התמורות המתרחשות בה ולנקוט צעדים מתאימים להתאמת מאפייני הארגון לתמורות אלו (סמואל,
1 990). על כן אנו רואות בהחלטה לשינוי כבחירה הנכונה בהחלט, וזאת נוכח התחרות הקיימת אל מולכם, כפי שזיהיתם.
שינוי ארגוני הוא תהליך מתמשך שמטרתו להתאים את המערכות והתהליכים הארגוניים לשינויים החיצוניים והפנימיים שמתרחשים בסביבה, וכיוון והצלחתו של כל ארגון תלויה בעובדיו, עלינו להתמקד בשינוי ההתנהגותם של הפרטים והקבוצות בארגונכם. אל לנו, כפי שחששתם, לשגות במחשבה שזהו תהליך פשוט. השינוי מטבעו מעודד התנגדות, ובמקרים רבים יש בכוחה של התנגדות זו למנוע את הנהגת השינוי או לצמצם את היקפו ואת מידת יישומו. לפיכך לשם הנהגה מוצלחת של שינוי עלינו לנקוט במאמץ שיטתי לצמצום הכוחות המתנגדים ולשינוי ולחיזוק הכוחות התומכים בו. מאמץ שיטתי זה צריך להיות מכוון להגברת הנכונות של ההנהלה ושל הגורמים המשפיעים האחרים להנהגת השינוי (אדיג'ס, 1991).
(…) בהצעה זו, באנו בכדי להבהיר את חשיבותו של הגורם האנושי ובצורך להתמקד בשינוי ההתנהגותם של פרטים וקבוצות בארגון, בכדי למנף ולעייל שינוי ארגוני אפקטיבי. בכל הנודע לכך, אני מציעות לאמץ את גישתה של הפסיכולוגיה החיובית, אשר אינה סוטרת את הפסיכולוגיה הקונבנציונלית המופנת לסבל ולחולשות האדם, אלא משלימה אותה ומוסיפה לה ערך מוסף בהיותה מאפשרת הבנה מדעית שלמה של החוויה האנושית הכוללת פסגות ועמקים כאחד. לצורך כך אנו ממליצות על התערבויות לטיפוח חיובי בארגונכם, ברמת המיקרו והמקרו, פיתוח חוזקות ובניית אושר בכל אחד מהעובדים, וביצוע חקר מוקיר אשר יביא לבניית מסלול מוסכם על פי רוב ובטוח ככל האפשר אל עבר השינוי.
אנו יותר מסבורות שבאם תצעדו על פי ההנחיות הנתונות ובאם תשתמשו בכלים שמצאנו כיעילים עבורכם, השינוי יתבצע בצורה האפקטיבית ביותר שניתן.
שוב אנו מזכירות כי בכל מקרה שהוא אין מדובר בתהליך פשוט. צפויות עליות וירידות גם במקרה הטוב ביותר.