סמינר - ניתוח אסטרטגית מיזוגים ורכישות של חברת BLACKBOX ברמת התאגיד

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 9007
מספר מקורות 26

תקציר העבודה

תקציר שני העשורים האחרונים הצביעו על שינויים גדולים אשר בוצעו בפירמות וארגונים גדולים ובמיוחד פירמות גלובליות, אשר התבטאו בשינויים מרחיקי לכת במבני הארגון, תהליכים פנימיים ואסטרטגיות (Brusco et al.
2005).
בשנים האחרונות אחת האסטרטגיות המרכזיות היא מיזוגים ורכישות (Rhodes, 2004). דומה כי חברות רבות פיתחו תיאבון לרכישות ומיזוגים המהוות אסטרטגיה של שותפים עסקיים. השווקים הגלובליים הם אלו שגרמו לבכירי החברות להפנות את תשומת ליבם לאסטרטגיות של מיזוגים ורכישות, ועל-ידי כך להבטיח את יכולת התחרותיות של חברות אלה, תוך כדי יישום אסטרטגיות חדשניות ויצירתיות באמצעות מוצריהם, ותהליכי ייצור מתקדמים  (Bradley & Sundaram, 2005). בשנים האחרונות, מיזוגים ורכישות הופכים להיות אסטרטגיה מרכזית עבור תאגידים. היקף המיזוגים והרכישות שהתבצעו בשנת 2006 עמד על 3.4 טריליון דולר.
השוק התחרותי דורש מחברות להגדיל את סל המוצרים, להיבדל מחברות אחרות, ליצור יתרון תחרותי ואחת הדרכים למימוש יעדים אלו הם עריכת מיזוגים ו/או רכישות.
חברות Black Box ביצעה אסטרטגיית רכישה אגרסיבית כחלק מהאסטרטגיה העסקית שלה. בשנים 1997-1999 החברה ביצעה למעלה מ-20 רכישות או מיזוגים, וממשיכה גם בעשור הנוכחי. הרכישות או המיזוגים בוצעו הן במדינת האם של החברה – ארצות הברית, והן בשווקים בינלאומיים כמו בריטניה, ברזיל וקנדה. כל הרכישות והמיזוגים שנבדקו היו מיזוגים אופקיים, בהם נרכשו חברות הפועלות באותו ענף ובעלות יכולות דומות לשל חברת Black Box, אך פועלות בשווקים שונים, ובכך איפשרו לחברת Black Box להתפשט לשווקים חדשים בעלות נמוכה יחסית. בחינת התוצאות הכספיות של החברה לשנים 1997-1999 מעלה כי אסטרטגיה זו אכן הביאה לגידול בהכנסות החברה של 34% בשלוש שנים. מעבר לזאת, רווחיות החברה עלתה ב-54% באותה תקופה, בשיעור הגבוה מהגידול בהכנסות, למרות שעלות המכר עלתה. מכאן ניתן להסיק כי הוצאות החברה היו נמוכות במיוחד לעומת שנים קודמות, דבר הנובע, כנראה, מהיתרון לגודל והחיסכון בעלויות שנוצרו כתוצאה מהמיזוגים.  תוכן עניינים
1. חברת Black Box. 3
1 .1. רקע. 3
1 .2.
אסטרטגיה. 5
1 .2.1.
אסטרטגיה ברמת הארגון 5
1 .2.2.
מפת דרכים אסטרטגית. 8
1 .3.
אסטרטגיית הרכישות. 9
2 .
מיזוגים ורכישות. 11
2 .1. טבלה מפורטת של הרכישות. 15
2 .2.
אסטרטגיה שהובילה כל אחת מהרכישות. 16
2 .3.
ניתוח אסטרטגיות המיזוגים והרכישות. 19
2 .3.1.
דמיון/שוני בין החברות הנרכשות. 21
2 .3.2.
היצמדות לאסטרטגית רכישות. 21
2 .3.2.
התפתחות אסטרטגית הרכישות. 22
3 . ניתוח אסטרטגיית הרכישות. 24
3 .1.
התפתחות חברת Black Box. 24
3 .2.
הערכת האסטרטגיה בשנות ה-90.
5
3 .3.
מוניטין 27
4 . סיכום ומסקנות. 28
5.
ביבליוגרפיה. 29