תפקיד צד שלישי בתהליך הפיוס

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 11085
מספר מקורות 50

תקציר העבודה

ההנחה המרכזית העומדת בבסיס המודל היא כי לאחר סכסוך הגורם לפגיעה נוצרת אצל שני הצדדים, הצד הנפגע והצד הפוגע, פגיעה במשאבים פסיכולוגיים שעד שלא תשוקם תמשיך ותהווה מכשול לפיוס. פעולות שונות שיאפשרו שיקום המשאבים הפסיכולוגיים יקלו על היכולת של שני הצדדים להתגבר על הנזק הפסיכולוגי שנגרם כתוצאה מהסכסוך ועל נכונותם להתפייס (Shnabel & Nadler
2 006). תוכן עניינים
מודל הפיוס מבוסס הצרכים (The Needs-based Model of Reconciliation):
מעורבות צד שלישי בקידום הנכונות לפיוס ע"פ המודל:
תפקיד צד שלישי בפיתרון קונפליקטים- סקירה:
מדיאדה לטריאדה- התרומה של צלע שלישית:
טיפולוגיה:
אפקטיביות:
Alternative Dispute Resolution (ADR)  פתרונות אלטרנטיביים לפתרון סכסוכים:
גישור (mediation):
מודלים:
מודלים המבוססים על אבני היסוד של תהליך הגישור גישור בשלוש קטגוריות של מערכות יחסים:
יישוב סכסוכים בין אישיים:
יישוב סכסוכים בין לאומיים:
דיון:
סיכום מקורות התשובה לשאלת אפשרות השילוב של צד שלישי במודל הפיוס מבוסס הצרכים מתייחסת לשני שלבים מובחנים של התהליך:
בשלב ראשון התערבות צד שלישי בסכסוך, תוך שימוש בשיטות התערבות המבוססות על גישת הפיוס, עשויות לסייע לצדדים ולהקל על התהליך. ההתערבות פועלת להרגעת הרוחות, מיתון התגובות ושיפור התקשורת בין הצדדים. על ידי כך מתאפשר תהליך בעל סממנים בונים המושתת על הימנעות מהתנהגות הרסנית, הזמנה לחשיפת רגשות ודיון פתוח אודות הרובד הפסיכולוגי של הסכסוך. בשלב שני, לאחר שנחשפו הרגשות, נערך דיון וכל אחד מהצדדים מודע לאופן הפגיעה במשאבים הפסיכולוגים של הצד השני, על הצדדים להעביר זה לזה מסר שיאפשר שיקום המשאבים הפגועים והשבת השוויון למערכת היחסים. על הצד הפוגע להעביר מסר של העצמה לצד הנפגע (ע"י לקיחת אחריות והתנצלות) ובמקביל על הצד הנפגע להעביר מסר של קבלה לצד הפוגע (ע"י הבנה, אמפטיה וסליחה). מסר מתאים מהשותף לקונפליקט יאפשר למחוק את משקעי העבר ולהתקדם ממצב של קונפליקט למצב של פיוס והרמוניה.
ע"פ השערה זו, לצד השלישי תפקיד מוגדר וברור. מעורבותו בסכסוך לא הופכת אותו לצד נוסף בסכסוך והוא איננו הופך לחלק אינטגראלי ממערכת היחסים בין הצדדים. מעורבותו במערכת היחסים מוגבלת, תחומה וברורה ועל כן השלב הסופי בתהליך הפיוס חייב להתבצע בין הצדדים באופן אישי וישיר כשהצד השלישי משמש כגורם תומך בלבד.
יש לסייג ולומר כי השערה תיאורטית זו טעונה בדיקה אמפירית. מחקר אמפירי שיבדוק את ההשערה ואת האפשרות לשלב צד שלישי בשלבים שונים של התהליך יוכל לשפוך אור על הדרכים בהן יכול צד שלישי לסייע בתהליך הפיוס כפי שהוא מוגדר ע"י המודל.