צמיחת המדינות החדשות באפריקה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 100
שנת הגשה 2008
מספר מילים 2507

תקציר העבודה

ממ"ן 13 בקורס צמיחת המדינות החדשות באפריקה – ציון 100       נושאים: אוגסטינו נטו, קולוניאליזם עם ובלי התיישבות לבנה, הסיבות לעצמאות אפריקה, אתיופיה שאלה 1
כניתוח לדבריו של אגוסטינו נטו ניתן להציע הבחנה לפיה נוכחותו של המתיישב הלבן באפריקה גרועה בעיני האפריקאי מנוכחותו של החייל הקולוניאלי בשל ההבדל באינטרסים המנחים את גישתם ופעולתם של השניים. ראשית, האינטרס של המתיישב הוא גורף וארוך טווח מאחר והמתיישב העתיק את חייו, ועתידו, אל אפריקה וסביר להניח שמרבית המהגרים האירופים לא ראו במעבר הרפתקה קצרה שבסופו ישובו למולדתם אלא מהלך שתכליתו חיים חדשים שיהיו טובים מאלו שהותירו מאחור. מאינטרס זה נגזרת שאיפתו של המתיישב לשימור או חיזוק מצבו, בעיקר הפוליטי, חברתי וכלכלי, וזה חייב לבוא על חשבון האוכלוסייה המקומית וכפי שמציין נטו, קונפליקט זה מייצר שנאה הדדית (השנאה וההגנה על אינטרסים הם כביצה ותרנגולת). מנגד, כפי שמעיר נטו, החייל הקולוניאלי מוצב על אדמת אפריקה לפרק זמן קצר והאינטרסים שלו (שירות המולדת, מילוי חובה או תמורה כספית) אינם כרוכים ישירות במצב הפוליטי והכלכלי המקומי, ולפיכך הוא פסיבי יותר בכל מאבק כוח ואינו מפתח או מעורר טינה יתרה בינו ובין האוכלוסייה המקומית (למעט העובדה שהוא עשוי להיתפס כסמל וכמוציא לפועל של הקולוניאליזם).
בצדק, החייל נתפס כמבצע הפקודות אך לא כמחוללן או כבעל השפעה עליהן, דבר זה מיוחס הרבה יותר למתיישבים הלבנים בעלי האינטרסים.