הבטחת הכנסה ומס הכנסה שלילי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 9990
מספר מקורות 29

תקציר העבודה

נושא: הבטחת הכנסה ומס הכנסה שלילי מגישה: ת.ז:
קורס: ביטחון סוציאלי – 10558
מנחה: עבודה סמינריונית ביטחון סוציאלי יוני 2011
  תוכן עניינים:

1 .       מבוא
2 .       זכויות חברתיות, הזירה הציבורית ומדיניות חברתית
3 .       עוני מהו?
3.1.            שיטת המדידה של עוני
3 .2.            התופעה של עניים עובדים
3 .3.            תחולת העוני
3 .4.            חומרת העוני
3 .5.            אומדן/תחזית
4 .       הבטחת הכנסה בישראל
4 .1.            מטרתן המרכזית של מערכות הבטחת ההכנסה בישראל ובעולם
4 .2.            חוק הבטחת הכנסה והשלכתו
4 .3.            אופיו של החוק
4 .4.            יתרונות של החוק
4 .5.            החסרונות של החוק
4 .6.            מהותו של הגמלה
4 .7.            גורמים לעלייה של מספר מקבלי הגמלה
4 .8.            ההתפתחות במספר מקבלי הגמלה להבטחת הכנסה 5.       מס הכנסה שלילי 5.1.            סקירת ספרות תמציתית 5.2.            מערכת מס ההכנסה השלילי בעולם 5.3.            מערכת מס ההכנסה השלילי בישראל 5.4.            מערכת המס בישראל מעניקה הטבות רבות למועסקים 5.5.            תרומה של מס הכנסה שלילי 5.6.            עמדות הגופים העיקריים במשק הישראלי בנוגע להפעלת מס הכנסה שלילי
6 .       סיכום 7.       ביבליוגרפיה
1 .       מבוא
 מאז שנכנס לתוקף החוק להבטחת הכנסה בראשית שנת 1982, נרשם גידול חד של מספר הנהנים מהגמלה להבטחת הכנסה, מעל ומעבר לשיעורי הגידול של האוכלוסייה ושל מספר מקבלי תשלומי ההעברה האחרים מהמוסד לביטוח לאומי. זאת לעומת מגמה הפוכה במדינות מפותחות שונות, שהפעילו רפורמות לעידוד הכניסה של נתמכים למעגל העבודה. שיעור ההשתתפות בכוח העבודה והתעסוקה בישראל בקרב גברים ונשים בעל השכלה מועטה הם נמוכים יחסית למדינות המפותחות. גם שיעור העוני בקרב קבוצות אלה גבוה במיוחד.
אחד הטענות המושמעות לאחרונה היא כי החזרה לצמיחה בת קיימא, המתרחשת בשנתיים האחרונות, תתרום לשילובם של פרטים אלה בשוק העבודה.
על פי ניתוח של דפוסי הצמיחה בישראל ב-15 השנים האחרונות עולה כי הצמיחה לא תרמה לשיפור מצבם היחסי של פרטים בעלי הכנסה נמוכה אשר השתלבו בשוק העבודה,לא תרמה להגדלה משמעותית של תעסוקת השכבות החלשות ולא שפרה באופן משמעותי את שכרן.
(לוי וקלינר,2001) מדיניות הרווחה התמקדה בשנים האחרונות בתמרוץ ההשתלבות בשוק העבודה, אולם עצם ההשתתפות בשוק העבודה לא היה בה כדי לחלץ מעוני.
אחד מצעדי המדיניות הבולטים המיועדים להתמודדות עם בעיית העוני בקרב עובדים הוא מס הכנסה שלילי.
"מס הכנסה שלילי" היא מתוכניות ההתערבות הפעילה בשוק העבודה המובילות בעולם, ולאחרונה אף הונהגה בישראל באזורים בהם מתנהלת תוכנית "אורות לתעסוקה" וממוקדת בבעלי שכר נמוך. מטרה מרכזית של סבסוד השכר הוא העלאת הרווחה של אוכלוסיות השרויות במצוקה – צמצום תלותן בתשלומי העברה, שילוב בתעסוקה וחילוץ ממעגל העוני.
לאור מצב זה הועלו לאחרונה הצעות שונות להנהגת מס הכנסה שלילי (סבסוד שכר) בישראל. משמעותו של צעד זה היא שפרטים שהכנסתם נמוכה יזכו לתוספת שכר מהממשלה. תוספת זו תגדיל את שכרם הפוטנציאלי של רבים מאלו שאינם מועסקים, צעד שעשוי לעודד את כניסתם לתעסוקה ולחלץ פרטים הנמצאים בשוק העבודה מעוני.
מאז אמצע שנות התשעים התרחבו מאוד התוכניות להתערבות פעילה בשוק העבודה, והן זוכות לתמיכה הולכת וגוברת של מקבלי ההחלטות. מטרת אותן תוכניות היא העלאת הרווחה של אוכלוסיות השרויות במצוקה – צמצום תלותן בתשלומי העבודה, שילובן בתעסוקה וחילוצן ממעגל העוני.
המטרה של העבודה הזאת היא לסרוק ולנתח בצורה מקיפה את חוק הבטחת הכנסה ומהותו של מס הכנסה שלילי במטרה להפיק מסקנה מה הוא כלי היעיל ביותר בצמצום העוני הבטחת הכנסה או מס הכנסה שלילי?