הרוב מצליח לשלוט בעזרת מנגנונים מרחביים" קבע הגיאוגרף/האנתרופולוג - המיעוט היהודי במרוקו כדוגמא. עבודת בית במסגרת הקורס מסע מרוקאי – מסע אנתרופולוגי

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 2274
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

עבודת בית במסגרת הקורס מסע מרוקאי – מסע אנתרופולוגי "הרוב מצליח לשלוט בעזרת מנגנונים מרחביים" קבע הגיאוגרף.
 העמידו טענה משלכם (התומכת או שוללת קביעה זו) סביב אחד ההיבטים עליהם מושתתת קביעה זו.  לצורך פיתוח טענתכם התייחסו הן להיבטים שיבקרו טענה זו והן להיבטים שיצדדו בה.  בתשובתכם התייחסו לעבודות של: פנדולפו, מֶקמוּרי, רוזן (Muslim-Jewish Relations in a Moroccan City.), לוי (Playing for Control of Distance) ובראון. בנוסף לאלו התייחסו לפחות לעוד ארבעה חוקרים לבחירתכם, וכן לדיונים בכיתה.
במקרה של עבודה בזוגות: יש להוסיף על אלו עוד שבעה פריטים ביבליוגראפיים.
    הנחיות והוראות כלליות לעבודת הבית שימו לב:
ההוראות מורכבות משלושה חלקים:
1.       הוראות כלליות לעבודה.
2.       אופן הניקוד של כל תשובה.
3.       הנחיות לכתיבה מדעית.
1 .       הוראות כלליות לעבודה:
יש למסור את העבודה תוך שלושה שבועות מהיום (למעט אלו שיבקשו דחייה באופן רשמי): (19 ביוני, 2011, בשעה 14:00).  את העבודה המודפסת יש לשים בתא המרצה. יש להשיב על שתיים משלוש שאלות. אורכה של כל תשובה לא יעלה על שני עמודים מודפסים (A4), ברווח כפול, גופן אריאל, שוליים 2.5 סמ' מכל צד.  לעבודה בזוגות יש לכתוב עד שלושה עמודים.
העבודה תכתב על-פי כללי הכתיבה המדעית במדעי החברה (כולל ציטוטים ומראי מקום – ראו הוראות בהמשך).
השאלות הן כוללניות, ודורשות התייחסות לנושא מסוים תוך הישענות אינטגרטיבית בין הדיונים בכיתה והמאמרים מתוך סילבוס הקורס. כל תשובה תכתב כחיבור מדעי קצר; תחילתה בטענה מרכזית שתתייחס לשאלה ולמאמרי החובה המצוינים בה. בגוף החיבור תשכנעו את הקורא בטענה שהעלתם, על ידי שימוש משולב של טענות שהועלו בקורס ובמאמרים, יחד עם אמירות שלכם.  תוכלו לשלב, כתמיכה נוספת ומעבר לנדרש בשאלה, גם מאמרים שלא נלמדו במסגרת הקורס. לבסוף, יהיה עליכם לכתוב סיום או סיכום קצר של החיבור.
שימו לב! ניתן להתייחס בשתי התשובות כמאסה אחת.  במקרה שכזה, יש להשתמש בכל הפריטים המבוקשים (אלו שלא לבחירה) ועליהם להוסיף רק עוד שני פריטים.

2 .       אופן הניקוד של כל תשובה:
טיעון מרכזי:                                                             20 נק' פיתוח הטיעון:                                                           30 נק' שימוש אינטגרטיבי במאמרים:                    30 נק' הקפדה על כללי כתיבה מדעית:                   10 נק' ארגון תשובה:                                                           10 נק' תשובה יצירתית במיוחד תזכה לבונוס בניקוד.

3 .       הנחיות לכתיבה מדעית:
לעבודה יהיה שער שיכלול את שם הקורס, הכותב/ת, מס' תלמיד/ה, ותאריך כתיבת העבודה.  כל תשובה תכלול:
1.פתיחה:
תכלול את הצגת הטענה בה דנה התשובה, הסוגיות והשאלות אותן מתכוונים להבהיר, חשיבות הנושא מבחינה תיאורטית והבהרה קצרה של דרך הניתוח בתשובה. מהווה בין 10% ל20% מאורך התשובה.
2. ניתוח:
ניתן לפצל את התשובה ל"תת-נושאים", שבכל אחד מהם דיון בסוגיה אחת, המהווה חלק מהנושא הכללי בו עוסקת התשובה בכללותה. כל "תת-נושא" פותח בהצגה קצרה של הסוגיה בה הוא עוסק, ומסתיים בסיכום קצר המראה כיצד הדיון מבהיר את הקשר שלו עם נושא התשובה. יש לערוך הבחנה צורנית בין "תת-נושאים" על ידי פתיחה של קטעים חדשים. לתשובה בכללותה חייב להיות מבנה פנימי הגיוני (מבנה אחיד ורציף, קשר בין החלקים, ללא "קפיצות" מנושא לנושא), ומעבר הגיוני מתת-נושא אחד למשנהו. כלומר, קורא עבודה אמור להבין את הקשר בין תת-הנושאים.
3. סיכום:  המראה כיצד התשובה בכללותה מבהירה את הטענה שהוצגה במבוא. הסיכום צריך להיות ממצה ובהיר, ובמידת האפשר להצביע על נקודות ביקורת על הספרות הקיימת בנושא. הסיכום אינו מהווה תקציר של העבודה, אלא הוא מוסיף על הניתוח. כמו המבוא, הסיכום מהווה כ- 10% עד 20% מאורך התשובה.
4. הערות שוליים: קיימת אפשרות להוסיף הערות שוליים לגוף התשובה. כל נקודה צדדית שברצון כותב/ת להעיר, שאינה חיונית לגופו של הדיון, תובא כהערת שוליים. ההערות ימוקמו או בסוף העבודה, אך לפני הרשימה הביבליוגרפית. לכל הערה נלווה מספר. מספור ההערות צריך להיות שוטף ועקבי לאורך כל התשובה.
5. ביבליוגרפיה: ראה להלן.
הנחיות לרישום הביבליוגראפיה:
כללי:
א.  הרשימה תהה בסוף העבודה ותיכתב על-פי סדר א"ב של שמות המחברים.
ב.  הרשימה בעברית קודמת ללועזית. ג.  במקרה שלמחבר אחד מספר פריטים יש לכתבם על פי סדר שנת פרסומם.
ד.  חשוב להקפיד על איות נכון של הרשימה.
ה.  קיימים כללים ברורים ומוגדרים של ציון הפריטים ברשימה.  לכתיבה זו ישנן מספר גרסאות, אך על התלמידים להיצמד לגרסא המובאת להלן.  כללית קיימים שלושה סוגי מקורות:
                א.
ספר, שנכתב על-ידי המחבר (כגון זה של:  Royce, 1982).
                ב.
מאמר בתוך כתב עת (כגון זה של: Cohen,
1 987).
                ג.
מאמר בתוך ספר שהוצא ע"י עורך (כגון: Despres, 1975).
ו. אין להתייחס בעזרת כללי ציטוט לדברים שנאמרו במהלך השיעור.
כללי ציטוט ומראי מקום בגוף העבודה:
1.  מראה מקום כולל את שם המחבר ושנת הפרסום אותם יש לכתוב בתוך סוגריים.  למשל:       (דשן, תשמ"ד) או: (Okamura, 1981). מטרתו לייחס את הרעיון המובע בעבודה לכותב.
2.  קיימות שיטות שונות למראה מקום לציטוט בתוך העבודה:       א.  לאחר ציטוט: הנדלמן טוען כי "…"   (Handelman,
1 977, 190).
     ב.  לפני ציטוט: הנדלמן  (Handelman,
1 977, 190) טוען כי "…"      ג. שילוב השם בטכסט של כותב העבודה:   Handelman (1977, 190) טוען כי "…"
3 .  אם יש יותר משני מחברים לפריט ביבליוגראפי יש לציין את שמו של הראשון בלבד ולהוסיף:      ושות' (לגבי עברית) או ".et al" (ללועזית), ואז לציין את השנה.  למשל: (Bilu et al., 1988).
4.  במקרה שמצטטים מחבר מתוך מחבר אחר השיטה די דומה לציטוט רגיל. למשל: וובר טען כי      "…" (אייזנשטאדט, תשמ"ד, 82).
5.  הקפד על איות נכון של הציטוט.  אם רוצים להשמיט מילה או יותר יש לקטוע את הציטוט בעזרת      סוגריים (…).  הסבר בגוף הציטוט יעשה אף הוא בסוגריים מרובעים [ ].  המעוניין להדגיש חלק      מתוך קטע מצוטט חייב לציין בסוף הציטוט ובסוגריים כי ההדגשה שלו ולא במקור. אם ישנה      הדגשה במקור של חלק מסוים יש לציין כי ההדגשה היא במקור, אף זאת בסוגריים בסוף ציטוט.
6.  נתן לתרגם ציטוט מלועזית.  במקרה זה יש להקפיד על ניסוח שיהיה קרוב ככל שנתן למקור.
יש להקפיד על עקביות רישום ביבליוגרפיה (להלן דוגמאות):
ספר:  Herzfeld, Michael.  1997.  Cultural Intimacy: Social Poetics in the Nation-State. New York: Routledge.
היינו: שם משפחה, שם פרטי. שנה. כותרת ספר. מקום הוצאה. שם הוצאה לאור. פרק בספר ערוך:
Levy, André.  2004.
Homecoming to Diaspora: Nation and State in Visits of Israelis to Morocco. In Homecomings: Unsettling Paths of Return. F. Markowitz and A. H. Stefansson, eds. pp. 92-108. Lanham, Md.:
Lexington Books.
היינו: שם משפחה, שם פרטי. שנה. כותרת פרק. בתוך:
כותרת ספר. שמות עורך/ים. עמודים. מקום הוצאה. שם הוצאה לאור. מאמר בכתב עת:
Yancey, L. William, P. Eugene Ericksen, and N. Richard Juliani
1 976     Emergent Ethnicity: A Review and Reformulation. American Sociological Review 41(3):391-403.
היינו: שם משפחה, שם פרטי. שנה. כותרת מאמר. כותרת כתב עת. מספר כרך (מספר נושא בכרך): עמודים. לבירורים על פרטים קטנים יותר יש לבחון את האופן בו כתב העת American Ethnologist נוהג.
כמו כן, אפשר לבחון הנחיות מאוד מפורטות בכתובת האינטרנט של האגודה האנתרופולוגית האמריקאית:
http://www.aaanet.org/publications/style_guide.pdf