עבודת היועץ החינוכי בשילוב ליקויי הלמידה

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 3107
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

מבוא
הילד הלומד במערכת החינוך הממלכתית נמדד על פי קריטריונים התפתחותיים-אקדמיים החל מרגע כניסתו לגן הילדים ועד לסיום בית הספר התיכון.
מערכת החינוך מתחייבת לספק את צרכיו האקדמיים-התפתחותיים, וכן לתת מענה הולם לתלמידים בעלי צרכים ייחודיים במסגרת ערכי השוויון והדמוקרטיה של החברה בישראל. ילדים עם לקויות למידה הנם לרוב בעלי פוטנציאל שכלי ממוצע ומעלה, אשר מתקשים באחד או יותר מן המיומנויות האקדמיות: קריאה, כתיבה וחשבון. קשיים אלו גורמים להנמכה בתפקוד בכל מקצועות הלימוד. קשיים תפקודיים אלה נשענים על קושי באחד או יותר מן המנגנונים הקוגניטיביים הבסיסיים: תפיסה ועיבוד חזותיים, תפיסה ועיבוד פונולוגיים, זיכרון חזותי ושמיעתי, שפה, קשב וריכוז, עיבוד סנסורי, תפקוד מוטורי ותפקוד סנסומוטורי, ליקויים בהתמצאות בזמן ובמרחב.
אל הסממנים האלה נלווים היבטים רגשיים והתנהגותיים שהם תוצאה של הלקות, ופוגעים בתחושת המסוגלות והערך העצמי של התלמיד.
על מנת ליצור תחושת מיטביות והתפתחות של התלמיד המתמודד עם הלקות יש מקום לתהליכי היוועצות המתרחשים בהובלת  יועצת בית הספר, תהליכי ההיוועצות הם מערכתיים וכוללים את כל הגורמים המקיפים את התלמיד לקוי הלמידה (מחנכת, מורים מקצועיים, הורים, משפחה ועוד).  למעשה, היועצת מהווה סוכן השינוי של התפתחותו האקדמית של התלמיד בבית הספר, היא הגורם המארגן את כל המערכות שסביבו על מנת ליישם תהליכי אבחון ותהליכי התערבות חינוכית וטיפולית בתלמיד.
בעבודה זו נציג תוכנית התערבות ייעוצית עבור תלמידה הלומדת בכיתה ג', לה לקויות למידה בתחום הקשב והריכוז וכן בתחום הקריאה והשפה. נסקור את תפקודה בכיתה, בחברת הילדים ובמשפחה, וכן נסקור את מאפייני הלקות המרכזיים כפי שבאים לידי ביטוי בתפקודה היומיומי בהסתמך על מקורות תיאורטיים מתאימים.
בהמשך נציג תוכנית ייעוצית עבור התלמידה בשני תחומים מרכזיים, תוך הישענות על הלמידה במהלך הקורס.