מבוא לגיאוגרפיה חברתית-תרבותית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 3823
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

) מאפיינים גלובאליים של ת"א : 1. 'העיר הלבנה'- העיר כאתר שימור של אונסק"ו.
2. אירועים גלובאליים המתרחשים בה – אירועים שבאופן דומה מתרחשים בעוד ערים ראשיות בעולם- למשל מרוץ הלילה של נייקי, מצעד הגאווה, מרתון ת"א וכיוצא בזה.
3.  כלכלה: מסחריות, אמריקניזציה, קפיטליזם : א. (נוקס מכנה transnational corporations) חברות מסחריות-בינלאומיות הפועלות בת"א (knox, 1998 : 85) ומפרסמות בה. נייקי היא דוגמא טובה. מקדונלדס.
ב.  כמובן שחברות גלובליות בתחומי הפיננסים, עריכת דין, ופרסום שפועלות בת"א (אלפסי ופנסטר: 276), במקרים רבים בשיתוף או כבעלות חברות ישראליות (למשל, רוב חברות הפרסום בת"א הם מותגים בינלאומיים). ג. הייטק- תעשייה זו המרוכזת (גם) ברמת החייל יש לה מאפיינים גלובליים מובהקים. התעשייה פועלת בשיתוף פעולה מלא עם חברות הייטק בחו"ל. ד. תיירות – מלבד המשיכה של ת"א כאתר שימור של אונסק"ו , החופים , המסעדות וחיי הלילה שלה משמשים כמוקד משיכה עבור תיירי העולם. ה. נדל"ן. קניית הדירות בת"א שהגיעה לשיא ב 2007-2008
על ידי יהודים מצרפת ואמריקה ומשקיעים שאינם יהודים. ו. קיומה של הבורסה בת"א היא מאפיין גלובאלי, שם המסחר מתנהל, כמובן, עם כל העולם. ז. חינוך- אוניברסיטת ת"א- תכניות חילופי סטודנטים מחו"ל, כנסים בינלאומיים אקדמיים. 4. מהגרי עבודה- עוד סממן לגלובליזציה הוא קיומם של פועלים ממדינות עולם שני ושלישי בעיר (אלפסי ופנסטר:
285). אזור תחנה מרכזית ונווה שאנן מוצפים בעובדים זרים. 5. צפון-דרום : בדומה לערים אחרות בעולם, וחלוקה בתוך מדינות עצמן, ישנה 'פריפריה עירונית' גם בת"א. 6. השפה:
התל אביבית הרשמית משובצת באנגלית ושמות מסחריים לועזיים, כיאה לכל עיר גלובאלית בעולם.
דוגמא- דיזינגוף סנטר. 7. המגוון האנושי/דמוגרפי – כמו בכל עיר בעלת מאפיינים בינלאומיים, בת"א-יפו יש מגוון אנושי מרובה- חילוניים ליברליים, יהודים שומרי מסורת, דתיים, ערבים מוסלמים, ערבים נוצרים, תיירים, פועלים זרים, אוכלוסיה מבוגרת, צעירים וכו'.
8. מגוון תעסוקתי ועירוני. הבורסה למסחר, מסעדות ומקומות בילוי (אזור יד חרוצים, למשל), מוסדות ממשלתיים (הקריה, למשל) וכו'. 9. ייצוג בינלאומי- שגרירויות רבות הנמצאות בת"א.
10. תרבות- אירועי תרבות בינלאומיים כגון הקרנות בסינמטק או הופעות להקות אורח במרכז סוזן דלל. בהמשך: מאפיינים מקומיים.