מעמד האישה האתיופית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 4823
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

המחלקה לקרימינולוגיה מעמד האישה האתיופית במעבר לישראל שם הקורס:
סמינריון בקהילות עירוניות מס' הקורס:
50-64048

1 8/10/2009
תוכן העניינים
א. מבוא                                                                                                                           3
ב. פרק א'- רקע כללי    ב.1. מקור יהודי אתיופיה
4  ב.2  העלייה מאתיופיה לישראל                                                                                     5
ג.  פרק ב'- המשפחה ומעמד האישה האתיופית      ג.1. מאפייני המשפחה האתיופית
6 -7
ג. 2. מעמד האישה                                                                                                ד. פרק ג'- המעבר לישראל
8    ד.1. שינויים בחיי המשפחה ומעמד האישה ה. ניתוח על ידי התיאוריה הפמיניסטית ליברלית                                                      9-10 ו. מתודולוגיה                                                                                                                  11
ז. שאלון מובנה+ ראיון                                                                                                  12     ז.1. הראיון של ברוריה הדראי                                                                               12-13
ז.2. הראיון של גנט אברה                                                                                           14
ח. הצגת ממצאים                                                                                                     משפטים-16
ט. סיכום                                                                                                                        17
י. רישום בבליוגרפי
1 8
מבוא
סיפור עלייתה וקליטתה של יהדות אתיופיה הינו אחד הפרקים המרתקים ביותר בהיסטוריה הציונית שלאחר הקמת מדינת ישראל. סיפורו של שבט יהודי, שבמשך מאות רבות של שנים חי בניתוק כמעט מוחלט משאר חלקי היהדות, עד שזכה בדורנו להגשים את החלום שנושא עימו לאורך כל הדרך- להגיע לציון, ולעלות לירושלים. עקב העלייה חלו תרומות רבות ודרמטיות במשפחה האתיופית בכלל, ובמעמד האישה בפרט. בחרתי בנושא הזה כי הבחנתי שהיסטוריית היחסים בין גברים ונשים בחברה האתיופית זרועה דיכוי.  מעמדם המבוטח של הגברים במסגרת  החברתית ו המשפחתית הוציא את סוגיית יחסי הכוח שלהם ונהפכו לשליטים על חייהן של הנשים בהרבה מובנים ותחומים.
תלות האישה האתיופית בגבר נהפכה לעובדה ו " מצב טבעי " , החברה מחזיקה את הנטייה הזאת מכיוון שהאישה זקוקה להגנה, נוטה להיות  "ילדותית " בהחלטותיה ועדיף שתקשיב להחלטותיהם ועצותיהם של  " המבוגרים הסמכותיים " , כלומר הגברים. היקף השינויים שחלו ברמה האישית,הנשית והקהילתית הוא רחב ולכן עבודה זו תתמקד במגמות והשינויים בעיקר בנשים, אשר היגרו מאתיופיה לישראל תוך הצגת סקירת ספרות המחקר הקיימת בנושא זה. תחילה יוצג מעט מן הרקע של יהודי אתיופיה בארץ מוצאם ויעמוד על המורכבות שבמעמד הנשים לאורך השנים. כמו כן, אנסה להאיר חלק מן השינויים שהתרחשו בקהילה האתיופית לאחר ההגירה ואת האופן שבו משתקפים שינויים אלו במעמד הנשים בישראל.
אנסה לענות על שאלת המחקר – מהם השינויים שחלו בחיי האישה ובמעמדה כאשר היגרה לישראל? בנוסף ניתן יהיה לראות תיאור מפורט של כניסתי לשטח המחקר, שהוא ביתם של 2
נשים אתיופיות מבוגרות. כלי המחקר שבחרתי הוא ראיון ושאלון. אציין את הקשיים שנתקלתי בהם בראיון המעמיק שערכתי עימן.
ברצוני לציין כי מכתיבת העבודה למדתי רבות על העדה האתיופית, ועל נושא העלייה המפורסם שכלל בתוכו המון סיפורים מרגשים וכואבים עד להגעה לישראל. מה שריגש אותי יותר היה הראיון עם ברוריה הדראי, כיון שהיא סיפרה לי המון פרטים ואירועים שקרו במהלך המסע לישראל היה ניתן לראות אי היא ממש נזכרה בדברים גם כואבים- ובשל הקרבה בנינו, שכן היא אמה שלחברתי הטובה, הסיפורים שספרה רגשו אותי אפילו יותר, ועבורי זו הייתה חוויה מדהימה.
לאור כך אני חושבת כי נושא זה צריך לעלות למודעות הציבור האקדמאי, כיוון שנושא זה לא נכתב רבות ולכן אין ידע לגביו. על כן רציתי להעביר לקוראים מעט ידע בנושא ואולי יכתבו עבודות מעמיקות יותר. סיפור קליטתה של יהדות אתיופיה עדיין לא תם, והוא עתיד ללוות אותנו עוד שנים ארוכות. לכן חשוב שקבלתם לארץ תהיה מהירה וללא זעזועים.