הריגת המצרי במקרא ובמסורת היהודית העתיקה

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 6308
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

תוכן העניינים:
מבוא –…2
פרק א': ניתוח ספרותי של הפסוקים י"א – ט"ו- הכאת משה את המצרי 4-3
פרק ב': ספרות היהודית ההלניסטית .8-5
פרק ג': מדרשי  חז"ל -…11-9
פרק ד': ספרות ימי הביניים –..משפטים-12
פרק ה': התמודדות עם הנושא בגיל הרך / האם אפשרי? -.16
סיכום ומסקנות ..
רשימה ביבליוגראפית —
מבוא:
משה רבנו נתפס בתודעתנו כמי שהגיע לפסגת השאיפה המוסרית והדתית. רגילים אנו לחשוב על משה כעניו מכל אדם, כנביא אשר אין למעלה ממנו. ללא ספק הדמות המרכזית בנפשות הפועלות בתורה,ראשון הנביאים הוא משה. והנה בעוד שהתורה מרבה לדבר באבות ובנוח, היא מחרישה באשר למשה, לתולדותיו, למשפחתו ובעיקר לאישיותו ולאופיו. הפרק המרכזי שעוסק בדמותו של משה הוא פרק ב' בספר שמות. סיפור זה מתמקד בהריגת משה את המצרי שהכה את העבד העברי.
פרשנויות רבות מתקופות שונות ניסו להתמודד עם המעשה של ראשון הנביאים, איש איש בעמדתו ותפיסתו את הפרשה. סוגיה זו כסוגיות נוספות במקרא: טומנת בחובה אלמנטים הומאניים ומוסריים והתמודדות עם מצבים קיצוניים שעמם הגיבור צריך להתמודד ומעל הכול לשאת באחריות על פעילותו.
 מעשה הריגתו של משה את המצרי ללא התראה וללא משפט עורר ללא ספק תחושות של אי נחת אצל קוראים ופרשנים שונים במהלך הדורות, היו מביניהם אלה שניסו למצוא הצדקה למעשהו של משה ואחרים שאף העזו  לגנות מעשה זה. מטרת העבודה, הנה לבחון את פרשת הריגת המצרי על ידי משה תוך התייחסות לתקופות שונות ופרשנים שונים אשר ניסו להתמודד עם המעשה של משה ראשון הנביאים, עם הבעיה הערכית שעולה מתוך המעשה , לנסות להתמודד עם התמיהה שעולה מתוך המעשה: הייתכן שכך ראוי להציג בפעם הראשונה מנהיג עתידי שיהיה דוגמא ומופת לעם… .
בעבודה זו אראה איך בתקופות שונות, יש פרשנים שהתמודדו עם הבעייתיות ,יש שהתעלמו יש שסילפו ויש שגינו.
 עבודה זו תתמקד בתקופות הבאות: התקופה ההלניסטית, התקופה התלמודית (חז"ל)  ותקופת ימי הביניים. כל תקופה בהיבטיה המיוחדים זורעת אור ופרשנות על פרשה זו. הרציונל שעומד בבסיס העבודה הנוכחית, היא העובדה שכל תקופה טומנת בחובה השפעות היסטוריות, תרבותיות, חברתיות ופוליטיות אשר משפיעות על אופי הסיפורים ופרשנותם.