בחיבור זה אבקש לבדוק את מהותם של שני מושגים מוכרים לכל אחד מאיתנו. שני מושגים אלו קשורים זה בזה, עד שלעיתים קרובות האבחנה ביניהם מיטשטשת כליל. המושג הראשון הוא 'בית', והשני 'משפחה'. את מהותם של שני מושגים אלו בחרתי לבדוק ב'בית-השנטי'. בית השנטי הוא

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 5515
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

בחיבור זה אבקש לבדוק את מהותם של שני מושגים מוכרים לכל אחד מאיתנו. שני מושגים אלו קשורים זה בזה, עד שלעיתים קרובות האבחנה ביניהם מיטשטשת כליל. המושג הראשון הוא 'בית', והשני 'משפחה'. את מהותם של שני מושגים אלו בחרתי לבדוק ב'בית-השנטי'.
בית השנטי הוא מקום מקלט לנערים ונערות  שעזבו את בית הוריהם מסיבות שונות, שיפורטו בהמשך העבודה. המקום זכה לכינוי 'בית', ולכן התעוררה סקרנותי. שאלת המחקר שלי: כיצד נוצר המושג 'בית' בבית השנטי? שאלות נוספות עליהן אבקש לענות: מהו 'בית' עבור בני הנוער השוכנים בבית השנטי? האם זהו בית נורמטיבי או שמא נחשף למשמעות חדשה שקיבלו המונחים המוכרים השמישים והברורים?
כיצד נתפסים הילדים והמדריכים זה בעיני זה? האם הם חולקים 'תפקידי משפחה' קלאסיים?
מדוע נקרא בית השנטי בשמו? אם ישנו קשר כלשהו לבית נורמטיבי? מה ההבדל בין בית השנטי למוסד אחר לילדים במצוקה? האם הגדרת 'בית' למקום שאינו 'בית' קלאסי פוגעת בהגדרה הראשונית, או לחילופין מחזקת אותה?
השערת המחקר שלי היא כי אמצא הבדלים משמעותיים בין בית השנטי לבית נורמטיבי – טבעי.
בשלב הראשון של עבודתי אבקש להגדיר מושגים אלו בהגדרה שתיתפס כהנחת יסוד.
התקופה בה אנו חיים כיום מוגדרת ע"י חוקרים כפוסט – מודרניזם, ואחרים טוענים לפוסט – פוסט מודרניזם. מאפייניו העיקריים של עידן הפוסט מודרניזם הם שבירת כללים ומוסכמות שנוצרו בעידן המודרני. נקודת המוצא עליה אבקש להתבסס היא הגדרת 'בית ו'משפחה' בהגדרות בעלות אופי מודרני, כלומר הגדרות בעלות כלל מנחה, ויוצאים מן הכלל.
בשלב השני של עבודתי אנסה למצוא את החיבור והקשר בין ההגדרות השונות למושגים 'בית' ו'משפחה' לבית השנטי. לשם כך, בדקתי מאמרים העוסקים בבני נוער במצוקה, ערכתי ראיונות עם הצוות ומספר ילדים בבית ומצאתי כי ישנו קשר הדוק אך במובן האחר של הדברים. לאחר ביקורים ב'בית השנטי' הגעתי למסקנה כי השערתי שגויה וכי הילדים מעניקים משמעות אחרת למושג הבית בעקבות המטענים הרבים שהם נושאים מהבית הטבעי שלהם:  "בית שחיים במשפחה מושלמת, שאין בה כל יום ריב, שלא צריך להגיע למצב שהאח הגדול עוזב את הבית" – כך ענה לי ילד בבית השנטי שנמצא בו כשנה.