– קורס 10432 – האיסלאם: מבוא להיסטוריה של הדת (ציון 95) סמסטר ב2011

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 2615
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

האסלאם:
מבוא להיסטוריה של הדת – ממ"ן 13
חלק א:
א.  התפתחותה של ספרות החדית' ותרומתה כמקור היסטורי למחקר:
החדית' הוא אוסף מורכב של הלכות, סיפורים ואגדות אודות מוחמד ודרך חייו, אשר מופיעים בסונה  ואת הצהרותיו ועצותיו לגבי נושאים שונים.
ספרות החדית' הינה ספרות שהתפתחה לאחר מותו של הנביא, ספרות זו אוספת את האמרות והעדויות מהנביא שנאספו מדור לדור עד שהועלו על הכתב במהלך המאה התשיעית.
המשמעות המילולית של המושג חדית' היא  ידיעה או סיפור על הנביא מוחמד, דבריו ופועלו. מאוחר יותר התפתח המושג חדית' כאוסף סיפורים ואמרות על חיי מוחמד.
כל חדית' בנוי משני חלקים:

1 . אִסְנאד (שפירושו: סימוכין) – שושלת המוסרים מדור לדור.
2. מַתְן (שפירושו: תוכן) – תוכן החדית', כלומר הסיפור או הידיעה עצמם.
החדית' הועבר בעל פה מדור לדור, ויש הטוענים שברבות הימים נוספו לו פרטים לא מקוריים. המוסיפים היו היסטוריונים, שליטים או חכמי דת שרצו לחולל רפורמות, והשתמשו בדברי מוחמד כדי לבסס את הרפורמות שלהם. במשך השנים נוצרו מספר אוספים שונים של חדית'. חלק מהם לא היו אמינים. כדי לבדוק האם חדית' ספציפי הוא מהימן אם לאו, בדקו אותם מלומדים מוסלמים קדומים וקבעו את מידת המהימנות שלהם.
ספרות החדית' התפתחה עם עליית חשיבות החדית' כמקור לפסיקת הלכות. עם עליית חשיבות זו גבר הצורך במספר גדל והולך של חדית'ים. לכן לא רק נאספו אלא גם נוצרו חדית'ים חדשים על מנת לתת ביסוס לפסיקות שכבר נפסקו. עם הזמן פיתחו חכמי החדית' מדע של ביקורת החדית', על מנת להבחין בין מסורות מהימנות לאחרות. הקדושה של דברי המסורת, הרתיעה את החכמים מלהעמיד למבחן את תוכנם של החדיתי'ם, לכן במקום לבקר את התוכן הם ביקרו או ליתר דיוק בדקו את שושלת המסירה של החדית'. על סמך …