מודרניות, יהדות ומושג האדם: עבודת סיום

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 1371
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

מודרניות, יהדות ומושג האדם-  ניתוח מאמר:
"יהודים וגרמנים" דברים בגו – פרקים מורשת ותחיה, תשל"ו-1976
בעת כתיבת המאמר, טוען גרשום שלום שיחסנו כיהודים לעם הגרמני הוא כגוף שאין ברצוננו לקיים שום מגע איתו, בין אם לטוב ובין אם לרע. לדעתו זאת מסקנה חפוזה ואין אנו צריכים להישאר בגישה הזאת אלא ההפך, מתוך מודעות מוחלטת למעשי העבר שלהם כעם, לפנות אליהם ולנהל איתם דו-שיח.
נאמר שהגרמנים עצמם, אפילו בשנות ה-60 המאוחרות, תוך התרחקות מהנאציזם, מעדיפים לא לשמוע את המילה "יהודי" וכל קריאה לקורבנות בשם "יהודים" רק מזכירה להם את התיאוריות הנאציות. קיימת העדפה בתפיסתם להתייחס אל הקורבנות כגרמנים. אחד הסיוטים הגדולים בהיסטוריה של עמם הוא אותו הרצח ההמוני של העם היהודי.
כדי להבין את כל מה שהוביל למצב הזה, חשוב להבין את הדרך אותה עברה יהדות גרמניה.
עד למחצית השנייה של המאה ה-18, היהודים היו חברה מאוד סגורה עם משטר דתי שחדר חדירה נמרצת לתוך חייהם ותרבותם. גם אם חדרו השפעות כלשהן של הסביבה הגרמנית, אלו היו השפעות עדינות וכמעט בלתי מורגשות. הייתה מודעות גבוהה מצד הגרמנים לכך שהיהודים חיו בגלות, מה שהקרין ישירות על מעמדם בחברה הגרמנית.
עם הגעתו של משה מנדלסון דברים החלו להשתנות. כפי שנלמד בכיתה, מנדלסון מתחיל את תהליך התעוררות המודרניות היהודית- תנועת ההשכלה היהודית.
מנדלסון האמין שניתן לקבל ולשלב את שני העולמות- פילוסופיה, ספרות, רעיונות חדשניים ושמירת מצוות ההלכה. מנדלסון חיפש מודל לשילוב בין שני העולמות, דעתו הושפעה מאוד מ"מורה נבוכים" של הרמב"מ ומבטו לעולם של שפינוזה.
ראוי לציין, דמותו של מנדלסון יכולה הייתה להתקיים רק בחברה הגרמנית שהייתה סובלנית לדתות לעומת מדינות כגון צרפת שהתייחסה בבוז מוחלט לכל דבר הקשור לדת.
יחד עם התהליכים אותם הוביל מנדלסון, החלה תעמולה לגבי הסתפחותם ההחלטית של היהודים אל התרבות הגרמנית.
כתגובה, חוגים רבים מהאליטה הגרמנית דרשו מהיהודים שיוותרו על מורשתם. יחד עם זאת בזו רבים ליהודים על אותה הנכונות שנראתה להם חפוזה מידי. חשוב להדגיש, שמאבקם של היהודים לא היה למען זכויותיהם כעם, אלא למען טמיעתם בעם הגרמני. דבר זה, רק הגביר את סבלם והוסיף לייסוריהם עקב הגדלת החיכוכים בין העמים. למרות הכול, התהליך הנ"ל עזר לגיבוש היהודים הגרמנים כקבוצה המוכרת כ-"יהדות גרמניה" (עד לכ-1920). ראוי לציין כי רבים מהיהודים התמסרו לתרבות הגרמנית, עד כדי כך שבאוטוביוגרפיות שלהם הגדירו עצמם כבעלי "מוצא יהודים" כיוון שלא נותר להם שום קשר למסורת היהודית ובוודאי לא לעם היהודי. על מספר יהודים שבחרו בנתיב זה נרחיב בהמשך…