אכילה כפייתית בקרב חולי נפש השוהים בהוסטל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 5129
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

מבוא
  במסגרת עבודתי בהוסטל לסכיזופרנים נוכחתי לדעת כי האוכל מהווה עיסוק מרכזי לדיירי ההוסטל וכי למעשה זהו הנושא החשוב להם ביותר. לפיכך בחרתי לערוך מחקר אתנוגרפי על תופעת האכילה המופרזת של דיירי ההוסטל כעיסוק כפייתי. תשומת הלב שלי לכך נבעה מהימצאותי הרבה בהוסטל, בשל היותו מקום עבודתי. וכבר ציין וייט (1998) כי חוקר אנתרופולוגי בקהילות מסוימות לא תמיד יודע מראש מה בדיוק הוא רוצה לחקור בקהילה, אבל מתוך החיים בתוך הקהילה עולה לפתע רעיון ברור והחוקר מבחין בדפוס שלא הצליח לאתר קודם לכן. כלומר, הרעיון צומח מתוך ההימצאות בשדה המחקר, ומן הרגע שבו הופיע, משימת החוקר היא לבדוק מחדש את המידע שאסף, ואולי אף לאסוף נתונים נוספים, כדי להחליט אם הדפוס אכן מייצג את החיים בהם הוא צופה, או שהוא תוצר דמיונו של החוקר. תיאורו של וייט במסגרת עבודתי בהוסטל לסכיזופרנים נוכחתי לדעת כי האוכל מהווה עיסוק מרכזי לדיירי ההוסטל וכי למעשה זהו הנושא החשוב להם ביותר. לפיכך בחרתי לערוך מחקר אתנוגרפי על תופעת האכילה המופרזת של דיירי ההוסטל כעיסוק כפייתי. תשומת הלב שלי לכך נבעה מהימצאותי הרבה בהוסטל, בשל היותו מקום עבודתי. וכבר ציין וייט (1998) כי חוקר אנתרופולוגי בקהילות מסוימות לא תמיד יודע מראש מה בדיוק הוא רוצה לחקור בקהילה, אבל מתוך החיים בתוך הקהילה עולה לפתע רעיון ברור והחוקר מבחין בדפוס שלא הצליח לאתר קודם לכן. כלומר, הרעיון צומח מתוך ההימצאות בשדה המחקר, ומן הרגע שבו הופיע, משימת החוקר היא לבדוק מחדש את המידע שאסף, ואולי אף לאסוף נתונים נוספים, כדי להחליט אם הדפוס אכן מייצג את החיים בהם הוא צופה, או שהוא תוצר דמיונו של החוקר. תיאורו של וייט (1998) הולם את הדרך האינטואיטיבית שבה הבחנתי בדפוס הכפייתי שמאפיין את דיירי ההוסטל לאוכל, והמחקר האתנוגרפי נועד לבדוק אם הוא אכן מייצג את התנהגות קהילת דיירי ההוסטל.
  מכאן ששדה המחקר שלי הוא ההוסטל שבו אני עובדת, הנחקרים הם דייריו, השיטה היא תצפית משתתפת, ושאלת המחקר היא: מהי חשיבותה של האכילה בעיני דיירי ההוסטל לסכיזופרנים, מתוך הנחה שהיא תתגלה כגבוהה וכבעלת משמעות מרובה. בפרק הממצאים אציג את תוצאות המחקר, ובפרק הדיון אבחן את הממצאים ואציג את פרשנותי והשערותיי ביחס לממצאים.
אבל ראשית אתאר את הרקע לנושא ואסקור ספרות מחקרית המתארת את מאפייני מחלת הסכיזופרניה, את אופני הטיפול והשיקום במקומות ייעודיים כהוסטלים ומהו הקשר בין התזונה, המוח ומחלות נפש.
תוכן עניינים:
פרק א. מבוא
פרק ב. מהלך המחקר:
ב. 1. שדה המחקר ב.
2. האוכלוסייה הנחקרת ב.
3. שיטת המחקר פרק ג. ממצאים פרק ד. דיון וסיכום ביבליוגרפיה