עיצוב זיכרון השואה דרך אתר יד ושם

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 3178
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

מבוא:
הנושא אותו בחרנו לחקור הוא עיצוב הזיכרון הקולקטיבי של השואה באמצעות אתר האינטרנט של "יד ושם" (http://www.yadvashem.org/hp_he.htm). אתר "יד ושם"  הוא רשות זיכרון לשואה ולגבורה, הרשות נוסדה בשנת 1953 בחוק של הכנסת. מאז היווסדות האתר ב 1999, בהתאם ל"חוק זיכרון השואה והגבורה – יד ושם", מופקד יד ושם על תיעוד תולדותיו של העם היהודי בתקופת השואה, הנצחת סיפור חייהם וזכרם של כל אחד מששת מיליוני הנספים והנחלת מורשת השואה לדורות הבאים. אתר האינטרנט של יד ושם, הוא למעשה שלוחה אלקטרונית לאתר בירושלים העושה שימוש בעיצוב הזיכרון באמצעות ארכיונים, ספרייה אלקטרונית, בית ספר מקוון, מוזיאונים וירטואלים והכרה בחסידי אומות העולם. בחירת אתר האינטרנט של "יד ושם" כנושא עבודתנו נבחר מכמה סיבות: ראשית, תחום האינטרנט הוא מדיום שנולדנו לתוכו והוא משמש אותנו במהלך שגרת חיינו באופן אינטנסיבי ולכן חוש ההתמצאות שלנו בו יותר טוב מאשר למשל ברדיו או בעיתון. נוסף על כך, אנו מוצאים את האינטרנט כמדיום מסקרן יותר בהיבט של עיצוב זיכרון קולקטיבי משאר אמצעי תקשורת ההמונים מאחר שבדומה לטלוויזיה, באפשרותו להנחיל זיכרון קולקטיבי באופן שפונה למרחב, ע"י זמינות בכל מקום בו יש מחשב וחיבור אינטרנט. האינטרנט  פונה גם למימד הזמן, מאחר והוא דיגיטאלי, ניתן לגבות ולשמור מסמכים ותצלומים, ומעבר לכך, המידע תמיד נשאר באינטרנט, בשונה מהטלוויזיה בה חייבים אמצעי הקלטה חיצוני, כך שהוא אינו נשחק, אינו מתבלה והוא תמיד שם ובזכות כך, ישרת את מטרת הזיכרון הקולקטיבי בנושא השואה גם לדורות הבאים.
אתר האינטרנט 'יד ושם' אותו ננתח, מכיל מידע רב שמחולק לרובריקות ממוסגרות באופן בולט. שלושת הרובריקות הבולטות ביותר, היחידות שגם משלבות תמונה עוסקות בנושאים- חינוך, ארכיון תצלומים ומאגר שמות קורבנות השואה. במסגרת המחקר בחרנו להתמקד ברובריקת החינוך מכמה סיבות: כמות התוכן של רובריקה זו היא הגדולה והמורכבת ביותר, מאחר והיא כוללת בתוכה תת נושאים רבים יותר מאשר בקטגוריות האחרות- 42  בחינוך, משפטים בארכיון התצלומים ו 1 במאגר שמות קורבנות השואה. בזכות תוכן רב אנו מוצאים מקום לגיטימי לניתוח מעמיק. בנוסף, קטגורית החינוך מביאה איתה ניצולת גבוהה יותר וביטוי של מדיום האינטרנט כמדיום, כלומר שימוש נרחב בוידיאו, תמונות, טקסטים אינטראקטיביות ועוד. כל זאת  בניגוד לשתי הקטגוריות האחרות, החושפות בפנינו ניצולת צרה של מדיום האינטרנט, תוך שימוש באלמנטים מועטים שלו (רק תמונות, או רק מאגר טקסטואלי). לכן, גם בהיבט של ניתוח המדיום, קטגוריה זו נראית יותר פורייה. סיבה נוספת לבחירת לקטגוריה זו באתר היא מאחר וחינוך מעצם היותו מלמד, מחנך, מהווה קשר ישיר וגלוי לעיצוב זיכרון לעומת למשל תמונות, שאומנם יוצרות קשר בעיצוב זיכרון אך מצריכות ניתוח, כמו שעושה האתר ולכן הוא אינו ישיר וגלוי בהכרח.