פסיכולוגיה בחינוך - או"פ 2011

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 2737

תקציר העבודה

פסיכולוגיה בחינוך – מטלת מנחה מס' 11
גורמי הנעה ונספחים לסטטיסטיקה ולשיטות מחקר
1 . א'. קראו את תיאור מחקרם של בקסטון ועמיתיו, וקיבעו אם מדובר במערך מחקר מתאמי או מערך מחקר ניסויי. נמקו קביעתכם.
 מחקרם של בקסטון ועמיתיו בנושא "הומיאוסטזיס אינו מצב אנושי" (1954)  הינו מחקר ניסויי. מערך שממנו ניתן להסיק על סיבתיות, בשל המניפולציה שנעשית על אחד המשתנים והביקורת על מהלך המחקר.
ביטויים למערך מחקר ניסויי הנצאים במחקר זה:
1.      שליטה של החוקר במשתנה המסביר: החוקרים בחרו את המשתנה הבלתי התלוי (הבידוד) ושלטו בו (יצרת מרחב מואר, טמפרטורה קבועה ונוחה, עימעום האור בעזרת משקפיים מיוחדים, הפחתת תחושת המגע ביד באמצעות כפפות וסיפוק כל הצרכים הפיזיולגים של המשתתף בניסוי) והמשתנה התלויי (ההשפעה על חשיבה,תופעות חזיונות שווא ונכונות לקבל תעמולה) במטרה לבדוק את הקשר הישיר הנגרם בין שני המשתנים.
2.      שליטה בעזרת קבוצת ביקורת: קבוצת הביקורת מאפשרת לוודא שהאפקט הניסויי נגרם בידי המשתנה הבלתי תלוי ולא בידי משתנים אחרים. לדוגמא, אחת ממטרות המחקר שהציבו בקסטון ועמיתיו הייתה לבחון את השפעת חסך הגרייה על תהליך החשיבה.
נמצא כי הסטודנטים אשר שהו בבידוד התקשו בפתירת בעיית פשוטות לעומת קבוצת הסטודנטים שלא שהתה בתנאי בידוד.
3 .      סוג המסקנות שניתן להסיק מהניסוי: לעומת מחקר מתאמי בו ניתן להסיק רק על קיום קשר בין שני משתנים שונים אך לא לדעת בצורה מוחלטת על טיב הקשר בינהן, החוקר במחק הנסויי מפעיל מינפולציה על הגורם הבלתי תלוי  ובכך מוכיח את הקשר הסיבתי בין שני הגורמים:
בידוד – מוכנות יתר לקבלת תעמולה.
1 .ב. הסבירו מהי השערת מחקר, ונסחו השערת מחקר המתאימה למחקרם של בקסטון ועמיתיו. …