אירופה ערש הלאומיות - - ציון: 100

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 2368
מספר מקורות 100

תקציר העבודה

            ממ"ן 11
קורס 10403 – אירופה ערש הלאומיות "עם, אומה, מולדת" מאת הנרי וסרמן שאלות המטלה שאלה
1      (60 נקודות) א.        הגדירו את המושג "עם" ותארו את שינויי המשמעות שעבר.
ב.        במה שונה המושג "עם" המודרני ממושגי "עם" הטרום מודרניים.
שאלה
2      (40 נקודות) מהם השינויים שחלו במושג היסוד "מולדת" בעקבות המהפכה הצרפתית? כיצד אפשר להסביר שינויים אלו?

1 א המושג עַם פירושו בימינו ישות לאומית כלשהי המורכבת מכמות של אנשים בעלת מוצא אחיד או דת אחידה או מדינה משותפת או תרבות משותפת וכד'. אולם הגדרה זו אינה חד משמעית ולמעשה במקרים רבים של קיבוצים גדולים של אנשים שידועים כעמים, קשה למקמם תחת הגדרה כוללנית זו כמו העם האיטלקי, העם ההודי וכד'.
1 ב אין ספק שהמושג עם בימים הטרום מודרני היה שונה לחלוטין מפירושו המודרני. ראשית במקור שטבע את הפירוש למושג. תמיד היו אלה השליטים שקבעו מיהו העם ומהו העם, ותמיד דאגו להדגיש את היסוד הנחות של העם לעומת בני האצולה.! בתקופת המהפכה הצרפתית החלה להיווצר גאווה של שייכות לעם "נחות" זה, ואף היו אקטיביסטים מבניהם שהגדירו את עצמם כ-"sans culottes" ("חסרי המכנסיים") ופעלו על מנת להעניק זכויות שררתיות לבני העם הפשוט. לתת דעתנו לעם, אך ורק לעם" – היה זה בעת הוצאתו להורג של המלך לואי ה-16.

2 את המושג "מוֹלֶדֶת" ניתן להגדיר בימינו כך: "המדינה או המקום בה אדם נולד ו/או בה נולדו אבותיו תוך כדי רגשות הזדהות עימה. אולם הגדרה זו לא היתה כך משחר הימים, ונראה כי מושג זה היה בעל מעמד שונה בתקופות קדומות.
ניתן לחלק את עקרונות המושג ל-3 תקופות עיקריות – תקופת הרפובליקה הרומית, תקופת הקיסרות הרומית וימי הביניים, והעת החדשה החל מהמהפיכה הצרפתית. המושג כפי שאנו מכירים אותו כיום קיבל את משמעותו המוכרת לנו רק החל מהמהפכה הצרפתית, שללא ספק שינתה את המחשבה בנושא.!! ניתן לראות את השינוי במושג לאורך הימים בכמה קריטריונים שונים שיובאו להלן: