יהודה ורומא

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , , , , , , , , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2008
מספר מילים 3349
מספר מקורות 100

תקציר העבודה

          ממ"ן
1 2
יהודה תחת שלטון הנציבים קורס 10212 – יהודה ורומא שאלות המטלה שאלה 1     (50 נקודות) את תולדות הפרובינקיה יודיאה בשנים שקדמו לחורבן נהוג לחלק לשלוש תקופות:
א.   תקופת הנציבות הראשונה (בשנים 6-41
לסה"נ) ב.   ימי אגריפס הראשון (41-44 לסה"נ; בתקופה הזאת לא נחשבה למעשה יודיאה לפרובינקיה).
ג.     תקופת הנציבות השנייה (44-66
לסה"נ).
קראו את מאמרו של מ' שטרן, "מעמד הפרובינקיה יודיאה ונציביה בימי הקיסרות הרומית היוליו-קלאודית", אצל: א' כשר (עורך), המרד הגדול – הסיבות והנסיבות לפריצתו (ירושלים תשמ"ג), עמ' 93-101. עתה כתבו חיבור על המאפיינים השווים והשונים בין התקופה הראשונה ובית התקופה השלישית. הביאו בתשובתכם לידי ביטוי, בין השאר את המאפיינים הבאים: מעמדה של הפרובינקיה בהשוואה לפרובינקיות אחרות באימפריה; הקשר בינה לבין הפרובינקיה סוריה; הנציב – תוארו, סמכויותיו ומוצאו; משך זמן שירותו של הנציב; יחסיו עם חלקי האוכלוסייה השונים בארץ ישראל; התערבות ישירה של הקיסר בענייני הפרובינקיה; חלקם של המאורעות בכל אחת משתי התקופות בסיבותיו של המרד הגדול.
שאלה
2      (30 נקודות) קראו את הקטע הבא מתוך קדמוניות היהודים, י"ט, ז', ד' (332-334):
ואיש אחד מירושלים, מאנשי המקום, ושמו שמעון, שהיה מוחזק בחוקים*, כינס המון לאסיפה, בשעה שהמלך [אגריפס הראשון] נסע לקיסריה, והעז להטיח כלפיו שאין הוא חסיד, ובדין היה צריך למנוע אותו מלהיכנס לבית-המקדש, דבר המגיע (רק) לבני העם. ודבריו אלה של שמעון בפני העם סופרו למלך במכתב על-ידי מפקד העיר. אז קרא לו המלך וציווהו לשבת על-ידו, כי אותה שעה בתיאטרון, ואמר לו בנחת ובמתינות: "אמור לי, מה מהדברים הנעשים כאן הם נגד החוק?" לא יכול היה לומר דבר וביקש סליחה. והמלך נתפייס אתו מהר משהיה אדם מצפה, משום שחשב שמתינות יאה למלך מן הכעס, וידע שחסד הולם את הגדולים יותר מן הרוגז. הוא זיכה את שמעון אפילו במתנה כל-שהיא ושילחו.
*הערה: יוספוס נוקט במונח "חוק" או  "חוקים" בהתכוונו לחוקי-תורה.
שאלות על הקטע (ועל הפרק הרלוואנטי ביחידה 4):
א.      האם ניתן ללמוד מן הקטע הזה על יחסם של הקנאים לאגריפס?
ב.      אלו נתונים מתוך מה שלמדתם על אגריפס היו עלולים לעורר את זעמם של הקנאים?
ג.        חוו את דעתכם: האם, לנוכח זאת, הערכה הרווחת על ימי אגריפס הראשון כימי תור-זהב אינה מוגזמת?
שאלה 3     (20 נקודות) מה היו סיבותיו של המרד הגדול?

1 הפרובינקיה יודיאה בתקופת הפיכתה של מדינת יהודה, שהיתה בשליטת בית הורדוס, לפרובינקיה יודיאה הנשלטת ע"י נציבים רומים (6 לסה”נ), היה נהוג באימפריה להבחין בין 3 סוגים עיקריים של פרובינקיות:
2 א על פי הקטע הנתון לעיל, יש להניח כי למרות האופי היהודי של שנות שלטונו של אגריפס פעלו קיצונים שהאמינו
2 ב זרע אדומי למרות הזיכרונות הטובים שהותיר המלך אגריפס במקורות היהודיים, הוא היה נכדו של המלך הורדוס השנוא, ולכן חלים עליו אותם ההגבלים שחלו על הורדוס מחינה דתית האוסרים עליו להיות מלך על היהודים: "מִקֶּרֶב אַחֶיךָ, תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ
2 ג ראשית עלינו לברר מהיכן מגיעה המשמעות של "ימי תור זהב", ובכן ימים מעין אלה באים לנו במובן יחסי. ממש כמו ש"ימי תור הזהב" של המלכה שלומציון באים ממש לפני "ריב האחים" והכיבוש הרומי של פומפיוס, או ימי "תור הזהב".

3 יחסי יהודים-נוכרים היחסים בארץ ישראל בין היהודים לשאר העמים היו קשים החל מימי שיבת ציון ומגמת ההיבדלות שליוותה אותה, לסיכום, כל הסיבות הללו קשורות אחת לשנייה, הגורם הכלכלי, גורם למשיחיות ולקנאות. שחיתות הנציבים גורמים לקשיים כלכליים, ומתח בין יהודים לגויים מעלה בזיכרון התושבים את תקופת אגריפס הגורם "הפסיכו-היסטורי" עולה, וכך הלאה.