הנצרות הקדומה - סיכום למבחן (שאלות ותשובות) - ציון: 95

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 24530
מספר מקורות 100

תקציר העבודה

שאלה 5
דמותו של יוחנן המטביל, מקומו בבשורה הנוצרית והטבילה הקשורה בשמו.
דונו בנושא זה על פי הקטעים שלהלן ________________________________________________________________ סיפורו של יוחנן המטביל מופיע בכל האוונגליונים בברית החדשה. עניין זה לבד מחזק את האמונה כי לסיפור זה ישנה אותנטיות מסויימת. האוונגליון הקדום ביותר – מרקוס, פותח בבשורתו של יוחנן המטביל את בשורתו שלו, מתי מוסיף לעשות ובבשורתו של המטביל ישנה פנייה אל הגויים. שאלה 4
הסבירו את יחסו של ישו לתורה ולמצוות על פי הקטעים הבאים:
בססו תשובתכם על המקורות ועל העמדות הרווחות במחקר.
___________________________________________________________ בדרשה על ההר מצהיר ישו: "אַל תַּחְשְׁבוּ שֶׁבָּאתִי לְבַטֵּל אֶת הַתּוֹרָה אוֹ אֶת הַנְּבִיאִים; לֹא בָּאתִי לְבַטֵּל כִּי אִם לְקַיֵּם. אָמֵן. אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, עַד אֲשֶׁר יַעַבְרוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ אַף יוֹד אַחַת אוֹ תָּג אֶחָד לֹא יַעַבְרוּ מִן הַתּוֹרָה בְּטֶרֶם יִתְקַיֵּם הַכֹּל". שאלה 2
דונו בשאלת יחסו של ישו למקדש ולירושלים בהתבסס על הקטעים הבאים:
מספר ימים לפני הצליבה המפורסמת, מספרת לנו הברית החדשה כי ישו ערך הפגנה משמעותית במתחם המקדש:
"כְּשֶׁנִּכְנַס לְבֵית הַמִּקְדָּשׁ הֵחֵל לְגָרֵשׁ אֶת הַמּוֹכְרִים וְהַקּוֹנִים בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ, הָפַךְ אֶת שֻׁלְחֲנוֹת הַחַלְּפָנִים וְאֶת כִּסְאוֹת מוֹכְרֵי הַיּוֹנִים. וְלֹא הִנִּיחַ לְאִישׁ לְהַעֲבִיר כְּלִי דֶּרֶךְ בֵּית הַמִּקְדָּשׁ. לִמֵּד אוֹתָם.
שאלה 3
משפט ישו בפני הסנהדרין היהודית – אירוע היסטורי או תיאולוגיה צרופה?
התייחסו בתקובתכם גם להבדלי הגרסאות בין מרקוס ללוקס בעניין זה ומשמעותם.
בססו את תשובתכם על הקטעים הבאים ועל העמדות הרווחות במחקר.
______________________________________________________________ בקוראנו את שתי הגרסאות לסצינת משפט הסנהדרין, אנו רואים כמה הבדלים עיקריים. ראשית בסדר הכללי של המאורעות:
חקירתו של ישו ע"י היהודים ע"פ מרקוס נעשתה סמוך לתפיסתו ואילו ע"פ לוקס, מאורע זה התרחש בבוקרו של יום. שאלה 7ג הסבירו את יחסו של פאולוס לתורה על פי הקטעים הבאים מהאיגרת אל הרומים בדיונכם תנו ביטוי לעמדות הרווחות במחקר (סנדרס, רייסנן ודאן) ________________________________________________________________ ניתוח דעותיו של פאולוס ע"פ האגרות הללו, מוביל אותנו לבעייתיות מסויימת שכן לצד התבטאויות כמו: "הַמְקַיְּמִים אֶת הַתּוֹרָה הֵם אֲשֶׁר יֻצְדְּקוּ" או "וּבְכֵן הַתּוֹרָה קְדוֹשָׁה, וְהַדִּבֵּר הוּא קָדוֹשׁ וְיָשָׁר וְטוֹב" המחזקים את מעמדה של התורה ומעלים את חשיבותה, ישנם התבטאויות כגון: "הַנִּשְׁעָנִים עַל קִיּוּם מִצְווֹת הַתּוֹרָה נְתוּנִים תַּחַת קְלָלָה" או "הַתּוֹרָה מְבִיאָה זַעַם, וּבְמָקוֹם שֶׁאֵין תּוֹרָה אֵין עֲבֵרָה עַל הַתּוֹרָה" ההופכים את התורה לדבר שלילי ואת פאולוס כדוחה את התורה. לפיכך כל ניסיון להציג את פאולוס כבעל דעה ברורה ואחידה על התורה נידונה לכישלון חרוץ. הסברים רבים ניתנו ליחס האמביוולנטי של פאולוס לתורה. פירוש אחד הינו שינויים תיאולוגים בגישתו של פאולוס בין איגרת לאיגרת. פירוש נוסף הינו שיחסו של פאולוס לתורה משתנה בהתאם לשאלה שנשאל או ע"פ קהל היעד המקבל את האיגרת.
שאלה 8
הסבר את זיקתה ההיסטורית והתיאולוגית של הנצרות ליהדות מחד ולעולם ההלניסטי מאידך.
_________________________________________________________________ האדם אליו נושאות עיני הנצרות כולה בכל רחבי העולם נולד כיהודי, חי חיי יהודי מאמין ומת כיהודי. על כך יסכימו כל המאמינים הנוצרים. מרטין לותר אף טען זאת בפה מלא בחיבורו מהמאה ה-16 "שכן ישו המשיח יהודי מלידה הוא". אולם הדיעה הרווחת בימינו היא כי למרות יהדותו של ישו, הנצרות הקדומה ספגה אלמנטים פגאניים עוד בראשיתה, וזאת בשל הפעילות המיסיונריות של פאולוס השליח. דעה זו מקובלת בעיקר בקרב יהודים המעונינים להוכיח לבני הדת הנוצרית כי מקור דתם היא ביהדות, וכל הבדלים הרי נעוצים במשנתו של פאולוס שסילף את דרכו של רבו.
שאלה 8ב האם מוצאה של הנצרות הוא מן היהדות או מן העולם היווני-רומי?
_________________________________________________________________ האדם אליו נושאות עיני הנצרות כולה בכל רחבי העולם נולד כיהודי, חי חיי יהודי מאמין ומת כיהודי. על כך יסכימו כל המאמינים הנוצרים. מרטין לותר אף טען זאת בפה מלא בחיבורו מהמאה ה-16 "שכן ישו המשיח יהודי מלידה הוא". אולם הדיעה הרווחת בימינו היא כי למרות יהדותו של ישו, הנצרות הקדומה ספגה אלמנטים פגאניים עוד בראשיתה, וזאת בשל הפעילות המיסיונריות של פאולוס השליח. דעה זו מקובלת בעיקר בקרב יהודים המעונינים להוכיח לבני הדת הנוצרית כי מקור דתם היא ביהדות, וכל הבדלים הרי נעוצים במשנתו של פאולוס שסילף את דרכו של רבו.
המשך והשלמות  בקובץ המלא…