הנצרות הקדומה - סמינריונית - יהודה איש קריות - ציון: 90

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 11269
מספר מקורות 100

תקציר העבודה

המחלקה להיסטוריה, פילוסופיה ומדעי היהדות מדוע בגד יהודה בישו?
עבודה סמינריונית בקורס:
הנצרות הקדומה סמסטר:
2009ב תוכן מבוא
• 4
פרק ראשון – ביקורת המקורות • 7
              הברית החדשה • 7
                  כתבי יוספוס • 13
פרק שני – האימפריאליזם הרומאי • משפטים                 מנהיגות פרו-רומאית • 16
                  מנהיגות אנטי-רומאית • 18
              הצליבה • 20 פרק שלישי – מלך היהודים •
2 4
                מוצאו של ישו • 24
                  הבשורה ליהודים • 26
                  חשש מפני גורמים ממסדיים • 26
                  חג הפסח – חג החירות • 29
                  אַל-תָּשֵׁב פְּנֵי מְשִׁיחֶךָ • 30 מוּטָב שֶׁיָּמוּת אִישׁ אֶחָד בְּעַד הָעָם • 32
פרק רביעי – יהודה איש קריות •
3 6
              מוצאו של יהודה • 36
                  יהודה איש-קריות בביבליה הנוצרית • 37
מבט היסטורי • 39
סוף דבר • 42
נספחים • 44
ביבליוגרפיה • 47
מבוא
במאי 2006 פירסם המגזין National Geographic כי פוענח כתב יד בן 1,700 שנים. בכתבה זו נכתב כי הותר לפרסום גילויו של כתב יד עתיק הכתוב בשפה הקופטית שהיה טמון מאות שנים במדבר המצרי ונתגלה בשלהי המאה ה-20 במצב של התפוררות מוחלטת. המילים הפותחות את כתב היד העתיק הינם: "הסיפור הסודי של הגילוי אשר הגיד ישו בשיחה עם יהודה איש-קריות". – "עתה, לאחר קרוב ל-2,000 שנים, האיש השנוא ביותר בהיסטוריה חוזר" – כותב על כך אנדרו קובורן.
סיפורו של יהודה איש-קריות הינו מסקרן, ולדעתי מבחינה ספרותית הוא הפנינה של סיפור הפסיון של ישו. הכיצד ייתכן שאחד מ-12
נבחריו של ישו, שליח האל עלי אדמות, יוציא לפועל מהלך שעלול להביא למותו של ישו.
מה גרם ליהודי בן המאה הראשונה לספירה, שעה שהרומאים שולטים בארץ ישראל ביד רמה, לבגוד ולהסגיר לידיהם מורה-דת אהוב ויקר?
אותה בגידה של יהודה איש-קריות בישו, אינו מקרה שהתרחש לפני כ-2,000 שנים ונסתיים. זהו מקרה אשר יש לו השפעה לאורך כל השנים הללו ועד ימינו. לאורך ההיסטוריה זוהו יהודים כהתגלמותו של יהודה איש-קריות, הבוגד האולטימטיבי, ובשל כך דוכאו, עונו, גורשו ונרצחו לאורך השנים, החל מימי השלטון הביזנטי בארץ ישראל, דרך שואת יהודי אירופה בה נרצחו מיליוני יהודים ולמעשה עד ימינו אנו. "העם היהודי הינו חלק מהשטן" טוען פעיל נאו-נאצי בגרמניה של שנת 2005, ולא מדובר בעבריין גלוח-ראש, אלא באדם מבוגר הנראה מיושב בדעתו – זוהי התבטאות שלמעשה אינה משתמעת לשני פנים ומותירה בנו את ההבחנה כי האנטישמיות חיה ובועטת  גם בימינו במאה ה-21. בחינתה של האנטישמיות לאורך השנים מציגה טענות שונות לגבי היהודים שלטענת האנטישמים, גורמים לסכנה על הסובבים אותם: "אנטי-גזע", "שימוש בדם ילדים נוצרים לאפיית מצות", "מחללי לחם הקודש", "רוצחי האל", "מלווים בריבית" ועוד אי אלו האשמות שונות ללא בסיס, כאשר נראה שהמקור לכל ההאשמות הללו, הינו ללא ספק דרשתו של הכומר למאמינים הנוצרים בנוגע לסיפור בגידתו של יהודה איש-קריות בישו. השנאה ליהודה איש-קריות וליהודים הינה אחת, גם אם החל מהמחצית השניה של המאה ה-20 מנסים לבצע הפרדה בין הדברים ולהציג את השנאה ליהודה איש קריות כשנאה תיאולוגית של דמות היסטורית, והשנאה ליהודים כשנאה על רקע גזעני או על רקע
פוליטי (כשלמעשה היהדות איננה גזע או תנועה פוליטית). מטרת חיבור זה הינה לבחון את המניעים שהביאו את יהודה איש-קריות לבגידה בישו, תוך כדי הבנת הרקע המדיני-פוליטי של התקופה: השליטה של האימפריה הרומאית בארץ ישראל, התנהלות הממסד הרומאי בנתינים היהודים, התנהלות הרשויות היהודיות בפשוטי העם ופעילות פוליטית-מרדנית בקרב העם היהודי. כל אלה חייבים לבוא לידי ביטוי כאשר אנו מעוניינים לבוא ולחקור אירוע שהתרחש בארץ ישראל, בתקופת בית שני, בשנות ה-30 של המאה הראשונה לספירה.
על מנת לבחון את מהלכו זה של יהודה, נבחן תחילה את המקורות שיש בידינו להבנת התקופה והדמויות – על זאת ידובר בפרק הראשון של חיבור זה. בפרק זה יובהרו יתרונותיו של כל מקור וכמובן – חסרונותיו.
יוסברו המניעים אשר גרמו למחבר להוציא על הכתב את רעיונותיו והשקפותיו אשר בהם אנו משתמשים כיום לחקר ההיסטוריה ומעוניינים להבין את ההשקפות הללו על מנת להעריך נכונה את האמת ההיסטורית. המקורות הכתובים העתיקים ישמשו מקור עיקרי לכתיבת חיבור זה, אך עם זאת ישולבו במהלכו מידע אודות תגליות ארכיאולוגיות ודעותיהם של היסטוריונים חוקרי הנצרות הקדומה וימי בית שני המביעים את דעתם בנושא.
לאחר מכן, בפרק השני של חיבור זה נבחן את המדיניות של השלטון האימפריאליסטי בארץ ישראל. האימפריה הרומאית שלטה בעם היהודי במשך כ-400 שנים (החל משנת 63 לפסה"נ וכלה בשנת 324 לסה"נ – אז מקובל לראות בה את האימפריה הביזנטית) ובעלת השפעה בהתנהלות היהודית אף כמאה שנים קודם לכן. יחסה של האימפריה הרומאית לנתינים היהודים שלה, יעזור לנו להבין את הלכי הרוח היהודים ואת יחסיהם לשליטים הרומאית ככלל ואת התנהלותו של יהודה איש-קריות בפרשת הסגרתו של ישו לרשויות בפרט. נבהיר כיצד התייחסו השלטונות הרומאיים למורדים ול-"troublemakers" בתחומי שלטונם ואת דרך התנהלותם כלפי משתפי הפעולה.