מבוא לאסלאם - - ציון: 90

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 1898
מספר מקורות 100

תקציר העבודה

            ממ"ן 12
ירושת הנביא והתפשטות האסלאם קורס 10432 – האיסלאם: מבוא להיסטוריה של הדת שאלות המטלה חלק א ענו על שתי השאלות (30 נקודות לכל שאלה,
6 0 נקודות לחלק זה)
1 .       נתחו בקצרה את עיקרי מפעלם של "הח'ליפים ישרי הדרך" ("אלח'לפה אלראשדון"). מדוע, לדעתכם, המסורת הסונית רואה בתקופה זאת את "תור הזהב" למרות היותה רצופת משברים ושפיכות דמים?
2.       מה היו מאפייניה הכללים של המדינה האסלאמית כלפי בני החסות ("אהל אלד'מה") בארבע המאות הראשונות לאסלאם? כיצד שיקף, לדעתכם, היחס לבני החסות את התמורות הפנימיות בתוך עולם האסלאם ואת תפיסתו העצמית?
חלק ב דונו בארבעה מתוך חמשת המושגים הבאים.
נתחו את משמעות המושג, וההקשר ההיסטורי בו נלמד (10 נקודות לכל מושג, 40 נקודות לחלק זה)
1 .       סבאקה (קדימות)
2 .       ולאיה
3 .       ח'וארג'
4 .       קראבה (קרבת דם) 5.       מהדי חלק א
1 לאחר מותו של הנביא מוחמד, נותרה האומה המוסלמית ללא יורש ברור, והיורש נקבע ע"פ מאבקים פנימיים של הנהגת האומה.
אַבּוּ בַּכְּר (632-634) – לאחר מותו של הנביא, נאלץ להשיב את נאמנות שבטי חצי האי ערב שסברו כי הסכם הבַּיְעַה שעשו עם מוחמד אינו תקף עוד וסירבו לשלם מסים ומהאסלאם עצמו (הרִדַה). אבו בכר פעל בדרכים פוליטיות וצבאיות על מנת להשיב את נאמנותם של אלה, תוך כדי שיתוף פעולה עם האריסטוקרטיה הותיקה של מכה ובכך שמר על חסינותו ועתידו של האסלאם. בשנים המועטות בהם היה בשלטון אף הספיק לשלוח כוחות צבאיים לסוריה ולעיראק, ואלה מסמלות בעצם את פתיחת מסכת הכיבושים שיצרה את האימפריה המוסלמית המפורסמת.

2 אַהְל אלדִ'מַה- האוכלוסיה הלא מוסלמית הנשלטת ע"י השלטון המוסלמי. עם כיבושי האיסלאם נאלצו הכובשים לפתור את בעיית הלא-מוסלמים תחת שליטתם, תחילה הוגדרו כדִ'מִים מאמיני הדתות המונותאיסטיות: היהודים, הנוצרים והצאבאים (אַהְל אלכִּתַאבּ=עם הספר), אולם לאט לאט התרחב המושג וכלל מעבר לאנשי אַהְל אלכִּתַאבּ כמו ההינדים או הזוֹרוֹאִסְטְרִים וזאת על מנת להעניק מעמד חוקי כלשהי לבני אותן דתות ששמרו אמונים לדתם.
חלק ב
1 סַאבִּקַה – קדימות באסלאם. אחד מן הקריטריונים לבחירת יורש לנביא מוחמד עם מותו. קריטריון זה שואל את השאלה מתי המועמד קיבל עליו את עול האיסלאם, כאשר המֻהַאגִ'רוּן (חברי הנביא שהיגרו עימו למכה) נחשבים לבכירים ביותר, האַנְצַאר (המאמינים שקיבלו את מוחמד במדינה) מיד אחריהם ולאחר מכן כל שאר המאמינים שנתנו את הביעה אלהג'רה לנביא.
כל ארבעת הח'ליפים הראשונים מילאו קריטריון זה, אולם הגדיל לעשות הח'ליפה עֻמַר אִבְּן אלחַ'טַאבּ שקבע כי העַטַאא (ההקצבה מהאוצר ללחומים) תינתן ע"פ עיקרון הסַאבִּקַה כשהבכירים ביותר היו שארי בשרו של הנביא.