מבוא לאסלאם - - ציון: 94

תקציר העבודה

            ממ"ן 16
קורס 10432 – האיסלאם: מבוא להיסטוריה של הדת שאלות המטלה חלק א ענו על שתי השאלות (30 נקודות לכל שאלה,
6 0 נקודות לחלק זה)
1 .       נתחו את עליית הסלפיה המסורתית במאה ה-17. במה נבדלה הסלפיה "המסורתית" מן הסלפיה "המפשרת" בהשגת הרפורמה וההתחדשות בעולם האסלאם? מי היו הדוברים העיקריים של כל אחת מהמגמות?
2.       כיצד הסבירו ג'מאל אלדין אלאפע'אני (1838-1897) ומחמד עבדה (1849-1904) את חולשתה של "אומת המאמינים" בסוף המאה ה-19? כיצד הם ביקשו לחזק את ה"אומה"? עמדו על הדומה והשונה במשנתם.
חלק ב דונו בארבעה מתוך חמשת המושגים הבאים.
נתחו את משמעות המושג, וההקשר ההיסטורי בו נלמד (10 נקודות לכל מושג, 40 נקודות לחלק זה)
1 .       האחים המוסלמים
2 .       שיח' פד'לאללה בלבנון
3 .       הג'האד האסלאמי בפלסטין
4 .       "הצלבנות החדשה" ואלקאעדה 5.       זרם ה"וסטיה" חלק א
1 הסלפיה הינה זרם מוסלמי שטיעונו העיקרי הינו הליכה בדרכי מצוות האסלאם ע"פ השיטה שיוחסה לדורות הראשונים של האסלאם – של ארבעת הח'ליפים הראשונים ישרי הדרך וללא כל חידושים מיותרים (בִּדְעַה). בין התנועות שנבעו מתוך הסלפיה יש לציין בעיקר את תנועת הואהביה בחצי האי ערב.
2
ג'מאל אלדין אלאפע'אני
1 838-1897. מחשובי המתקנים המוסלמים בתקופתו, קרא לעורר את האומה המוסלמית כנגד החדירה האירופית שאירעה בתקופתו. טען כי הינו אפגני, אך מניחים כי מוצאו היה פרסי-שיעי ואלאפע'אני ניסה לטשטש את זהותו השיעית משום שפעל בקרב הסונה. חלק ב
1 האחים המוסלמים – ארגון מוסלמי בעל גישה פוליטית אקטיביסטית לאסלאם. ארגון שהנתגד נחרצות לכל נטייה חילונית במדינות המוסלמיות בהן פעל. כמו כן מתנגד להפעת הצופיות על האסלאם. החלה לפעול לאחר נפילת האימפריה העות'מאנית. במצרים נוסדה בשנת 1928, שם הם נחשבים היום לתנועה מחתרתית-סודית. לאחר מכן החלו לפעול סניפים של הארגון בסוריה (שם הם מהווים מפלגה רשמית), ירדן, ערב הסעודית, אפגניסטן, צ'צ'ניה ופלסטין.