תוכניות לימודים - - ציון: 91

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 1581
מספר מקורות 100

תקציר העבודה

            ממ"ן 12
קורס 10106 – תכנון, פיתוח ויישום תכניות לימודים שאלות המטלה שאלה
1      (60 נקודות) (משפטים נק') א.
קראו את מאמרו של אייזנר "מטרות חינוכיות הוראתיות ואקספרסיביות".
מהם הנימוקים בעד ניסוח מטרות התנהגותיות, ומהם הנימוקים נגד?
(18 נק') ב.
לפניכם מטרה כוללנית בחינוך:
"החינוך בישראל יעודד מימוש עצמי מרבי של כל תלמיד במערכת החינוך".
גזרו ממטרה זו שתי מטרות ייעודיות.
ממטרה ייעודית אחת (מתוך השתיים שניסחתם), גזרו שתי מטרות התנהגותיות ברמה הקוגנטיבית על-פי הטקסטונומיה של בלום ושתי מטרות ריגושיות על-פי קרתוול. ציינו את הרמה של כל אחת.
(משפטים נק') ג.
לפניכם מטרות קוגנטיביות על-פי הטקסטונומיה של בלום  ולמטרות ריגושיות על-פי הטקסטונומיה של קרתוול. מיינו את המטרות לקוגנטיביות וריגושיות.
בצד כל מטרה ציינו את רמתה על-פי הטקסטונומיות
1 .    הלומד יגלה את המסרים הסמויים המצויים במאמר.
2.    הלומד יתנדב לסייע לקשישים הזקוקים לעזרה.
3.    הלומד יסביר בלשונו את משמעות הביטוי "פיו וליבו אינם שווים".
4.    הלומד ידקלם את שבועת הרופא.
5.    הלומד יקשיב לדברי המרצה.
(12 נק') ד.
לפניכם טענה: "מטרות כלליות שהתקבלו בדרג המחוקק ובהקשר פוליטי מסייעות לשמור על המסגרת האחידה מחד-גיסא ועל הפלורליזם הדתי והפוליטי מאידך גיסא" (סעיף 1.33). באילו נסיבות (או הקשר) ניתן לטעון שהמטרה "התלמיד יכיר את ברכת המזון" מתיישבת ומממשת עם תוכן הטענה? ובאילו נסיבות ניתן לטעון שהיא לא מתיישבת עם תוכן הטענה? נמקו את תשובתכם.
שאלה 2 (40 נקודות) (10 נק') א.
קראו את מאמרה של תיקי זהר "מי צריך תכנית לימודים?" אילו רמות של אוטונומיה אפשריות בתכנון לימודים על-פי המאמר?
(30 נק') ב.
עיינו בציטוט שלהלן, הלקוח מדברים שאמרה מורה למנהל בית הספר, וענו על השאלה שלאחריו:
במסגרת תכנית הלימודים, אני מציעה לתלמידיי לעשות עבודת חקר. כל אחד מתלמידיי בוחר את הנושא המעניין אותו, גם אם הנושא לא מצויין בתכנית הלימודים. תפקידי הוא לסייע להם למצוא את האפשרויות ואת המקורות ללימוד הנושא ולהקצות להם זמן לכך במסגרת השיעורים. התלמידים רשאים גם להחליט איך להציג את הנושא שחקרו".
1.    איזו אסכולה לתכנון לימודים מייצגים דברי המורה? נמקו והסבירו.
2.    כיצד מתיישב או לא מתיישב הציטוט הנ"ל עם הטענה ש"אוטונומיה למורה אין פירושה אוטונומיה לתלמיד"? נמקו.
3.    הביאו דוגמא הממחישה את הטענה ש"אוטונומיה למורה אין פירושה, אוטונומיה לתלמיד".

1 א למרות הערכה רבה שיש למטרות של תכנון תוכניות לימודים, נשמעים אף קולות המתנגדים למיקומם המרכזי של המטרות הללו. ממנהיגי המתנגדים לניסוח מטרות אלה היה אייזנר מאוניברסיטת סטנפורד בארה"ב, שלא התנגד לניסוח מטרות אלה, אולם הוא קובל כנגד ההפרזה המוגברת לטענתו בערכן של מטרות אלה וכנגד אי ההתייחסות למגבלותיהן. ולהלן טענותיו של אייזנר כנגד ההפרזה בניסוח מטרות של תכנון תוכניות לימודים:

1 ב מטרה כוללנית (מטרת-על): "החינוך בישראל יעודד מימוש עצמי מרבי של כל תלמיד במערכת החינוך" מטרה ייעודית 1:
"מחלקת הגרפיקה תקנה לתלמיד את ידיעת תוכנות הגרפיקה המקובלית ואת יכולת השילוב ביניהן" מטרה ייעודית 2:
"בית הספר יעודד השגים אישיים וקבוצתיים בספורט ע"י עבודה אישית עם כל תלמיד, מהחלש ביותר לחסון ביותר"
1 ג ü   "הלומד יגלה את המסרים הסמויים המצויים במאמר" מטרה קוגנטיבית ע"פ הטקסונומיה של בלום ברמת אנליזה.

1 ד לפנינו מעין הגדרה של מטרה כללית שניתן אף לנסחה בצורה הזו: "מערכת החינוך תשמור על המסגרת האחידה מצד אחד ומצד שני על הפלורליזם הדתי והפוליטי" – מטרה זו תוגדר בדרג המחוקק.
נוסף על כך, לפנינו מטרה התנהגותית (בתחום ההכרתי ע"פ הטקסונומיה של בלום) ברמת הידע: "התלמיד יכיר את ברכת המזון".

2 א בישראל של ימינו ניתנת האפשרות להעניק למורים אוטונומיה מסויימת בחומר הלימוד. זאת למרות המרכוזיות של מערכת החינוך בישראל. אולם, למרות הכרותו של המורה בתפיסה האוטונומית ישנה האפשרות שיפעל ברמות שונות של אוטונומיה. להלן שלוש תחומים של ביטוי
2 ב במסגרת תכנית הלימודים, אני מציעה לתלמידיי לעשות עבודת חקר. כל אחד מתלמידיי בוחר את הנושא המעניין אותו, גם אם הנושא לא מצויין בתכנית הלימודים. תפקידי הוא לסייע להם למצוא את האפשרויות ואת המקורות ללימוד הנושא ולהקצות להם זמן לכך במסגרת השיעורים. התלמידים רשאים גם להחליט איך להציג את הנושא שחקרו"
1 .
האסכולה המיוצגת ע"י הציטוט הנ"ל הינה האסכולה האוטונומית בה המורה הינו גם מתכנן ומפתח חלק מתוכנית הלימודים. במקרה שלפנינו המורה הוא שקובע כי התלמידים ילמדו באמצעות עבודת חקר שהם יעשו, תוך כדי עיון במקורות רלוונטיים בעזרתו של המורה. את