עבודה סמינריונית אודות העימות בין רבן גמליאל לרבי יהושע

תקציר העבודה

נושא העבודה : העימות בין רבן גמליאל לרבי יהושע בעבודה דנו בעימותים ההיסטוריים הידועים בין רבן גמליאל , נשיא ישראל , לבין חבר חבורת הזקנים שליד הנשיא–רבי יהושע בן חנניה – על משמעותם ההיסטורית והרוחנית לדורות .
העבודה בנויה משבעה חלקים מרכזיים :
1 .      מבוא.
2.      קורות חייהם של רבן גמליאל ורבי יהושע.
3.      העימותים בין רבן גמליאל לרבי יהושע במקורות תנאיים ואמוראיים.
4.      מחקרים אודות העימותים בין רבן גמליאל לרבי יהושע.
5.      סיכום.
6.      נספחים.
7.      ביבליוגרפיה. במבוא סקרנו את אופייה וייחודה של התקופה בה אנו עסוקים על קוויה המורכבים והרבגוניים שדרשו ממנהיגי האומה לגלות תכונות אופי רבות שלא נדרשו למנהיגים בתקופות שקדמו להם .
עסקנו גם בדרך עלייתו של רבן גמליאל לנשיאות וכן בסקירה ראשונית של שיטות המחקר אודות האמת ההיסטורית ביחס לויכוחים בין רבן גמליאל לרבי יהושע. בסקירת תולדות חייהם של החכמים העמקנו ברקע לדמותו של כל אחד מן החכמים הללו על מנת להבין היטב את שורשיהם ואת השתייכותם הטבעית לקבוצות שונות בהנהגת העם לאחר חורבן בית המקדש השני .
הבאנו את המקורות התנאיים והאמוראיים שמביאים את הויכוחים השונים בין רבן גמליאל לרבי יהושע תוך ניתוח המקורות לפרטי פרטים ושימת לב לסוגיות רבות העולות ממקורות אלו , כמו כן עמדנו על ההבדלים בין שורשי המקורות הללו וכן על המגמות המאוחרות שהוכנסו לכל מקור מטעמים שונים , בחלק זה אף ערכנו השוואה מדויקת בין חילופי נוסחאות שונים בכתבי יד נבחרים ( אוקספורד , מינכן , פריס וכו' ) . בסיום הבאנו את המחקרים העכשוויים ושיטתם לאופי הויכוחים הללו והאמת ההיסטורית הגנוזה בהם .
סיכמנו את העבודה וכן הבאנו את הרשימה הביבליוגרפית עליה סמכנו את עבודתנו .