סמינריון בנושא מכללות בישראל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 4864
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

תוכן עניינים:
ראש פרק                                                                                                                   ע"מ מבוא
..
1
תיאוריות –.
2-3
תהליך התרחבות ההשכלה הגבוה -..
4-7
מחקרים –…
8-11
תיאוריה ופרקטיקה –.
12
המחקר שלי -..
13
סיכום
14-משפטים מבוא:
תהליך התרחבות ההשכלה הגבוהה שינה את פני מערך החינוך בישראל ללא היכר. תהליך זה החל בשנת 1994 כאשר החליטה הות"ת (הוועדה לתכנון ותקצוב) להרחיב את המערכת באמצעות כך שהמכללות יעניקו תואר בוגר ללומדים בהן. החלטה זו הובילה לפתיתה של מכללות ולחלוקתן לסוגים שונים – מכללות מתמחות, מכללות פרטיות ומכללות אזוריות.
השתלטות ההשכלה הגבוהה לשכבות רחבות השפיע על תפיסת העולם בארצות המערב והולידה התנגשות בין שתי תיאוריות – תיאוריית הפונקציונליזם הגורסת כי עם תהליך התיעוש נוספו מיומנויות חדשות הדרושות לעבודה ותיאוריית הקונפליקט הטוענת כי שוק העבודה השתנה באופן מוגזם. דבר זה, לדידם של התומכים בתיאוריה זו, מגדיל את ניצולם של הבורגנות את הפרולטריון.
   הנושא אותו בחרתי לחקור הינו התרחבות ההשכלה הגבוהה בישראל והשלכותיה על אי השוויון ההשכלתי. מטרת המחקר שלי הינה לבחון האם המכללות בישראל משמרות את אי השוויון ההשכלתי בחברה או שמא הן מהוות מנגנון למוביליות חברתית.
השערת המחקר שלי הינה כי המכללות בישראל הובילו לשעתוק מעמדות ואינן מהוות מנגנון לשוויון הזדמנויות, כפי שהוגדרו עם תחילת תהליך התרחבות ההשכלה הגבוהה בישראל.
על מנת לחקור זאת, אבצע מחקר אורן אשר יבחן לאורך מספר רב של שנים מהן התמורות אשר התחוללו בקרב הסטודנטים אשר למדו במכללות לבין הסטודנטים אשר למדו באוניברסיטאות.