פוליטיקה השוואתית -- קורס 10660

תקציר העבודה

ממן 11- פוליטיקה השוואתית בעבודה זו עסקנו במרכיבי הדמוקרטיה השונים ומשמעותם לעולם הפוליטי המדיני של ימינו .
ראשית עסקנו בהגדרתו של כוח בתוך העולם הפוליטי ויכולת בעל הכוח להיות השולט במדינה , כמובן שעסקנו שכוח אין משמעו אלימות אלא האפשרות לחולל תוצאות רצויות על ידי הפעלת השפעה במימדים שונים. עסקנו גם בשוני בין מדינות בעלות כוח בזירה הבינלאומית ובין כאלו שאינן .
בשאלה השנייה עסקנו במשטרים טוטליטאריים והגדרתם וכן הגדרת המאפיינים של שלטון טוטליטארי . כמו כן עסקנו בשמונה סוגים של משטרים טוטליטאריים ובייחודו של כל משטר מעין זה , נתנו דוגמאות למשטרים מעין אלו וכן בחנו את מקומו של המנהיג או השליט בכל אחד מן המשטרים הללו אל מול משטרים אחרים . 8 סוגי המשטרים הם : מדינה קומוניסטית , מדינה פשיסטית , מדינה עם רודן אישי , שלטון צבאי , משטרים מבוססי מפלגה , משפחת מלוכה , תיאוקרטיה ומדינה עם נשיא שולט .
בשאלות האחרונות עסקנו בהגדרות שונות בתוך העולם הפוליטי המדיני :
הגדרנו פוליטיקה על שלל אפשרויותיה והשפעותיה בעולם ובכלל כמו כן דנו על חשיבות הפוליטיקה בכל מדינה והגדרתה .
לאחר מכן דנו במושג לאומיות , בחנו אותו , והגדרנו את משמעותו לחייו של כל אומה ואומה בעיקר במאות האחרונות .
עסקנו בתופעת הגלובליזציה והשפעתה על החיים הפוליטיים במדינות שונות תוך הבחנה כי הגלובליזציה גורמת לטשטוש בין אינטרסים של מדינות שונות .
ראינו כי ישנו משטר של דמוקרטיה לא ליברלית ודנו כיצד ייתכן חיבור בין דמוקרטיה לחוסר ליבראליות וכן על מקומו של המנהיג בשלטון מעין זה.
לבסוף  דנו בהגדרתה של מדינה פשיסטית ובחנו את הקווים המרכזיים של שלטון מעין זה תוך שימת דגש למקומו של המנהיג במדינה הפשיסטית .