תרגיל מס' 1 במשפט חוקתי סמסטר א'

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 1417
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

משפט חוקתי – סמסטר א תשע"ב הנחיות כלליות
1 .       העבודה הנה אישית ופרטנית! עבודות זהות או דומות יועברו לבחינת ועדת משמעת. עם זאת, מומלץ לדון ביניכם ולהחליף רעיונות לפני כתיבת העבודה.
2.       היקף העבודה לא יעלה על 3 עמודים מודפסים ברווח של שורה וחצי ובגופן 12, החלק החורג לא ייבדק.
3.       משקלה של העבודה בציון הסופי הנו – משפטים%. למען הסר ספק מובהר בזאת, כי ציון העבודה יילקח בחשבון רק במידה והסטודנט יקבל ציון עובר בבחינה.
4.       לא ניתן להגיש עבודות בכתב יד.
5.       מועד הגשת העבודה יפורסם באתר הקורס. לא יתקבלו עבודות במועד מאוחר יותר!
6 .       לא יתקבלו בקשות להגשת העבודה באיחור (ניתן להגיש את העבודה לפני התאריך שצוין לעיל). סטודנט אשר סבור כי בידיו סיבה מוצדקת להגשה באיחור של העבודה, יגיש בקשתו למזכירות האקדמית, עד שלושה ימים לפני מועד ההגשה. בקשות שיוגשו במועד מאוחר יותר לא יטופלו!
8 .   אין להעלות טענות משפטיות כלליות אלא יש ליישם את הטענות המשפטיות הרלוונטיות תוך שימוש בעובדות האירוע. חוסר יישום יגרור הורדת ניקוד.
9.  יש לקרוא את כל החומר הביבליוגרפי המצוין טרם הכנת העבודה.      חומר ביבליוגרפי:
חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.
חוק יסוד: חופש העיסוק.
בג"צ 5026/04 דיזיין 22 ואח' נ' אגף הפיקוח משרד העבודה והרווחה ואח', תק על 2005(2), 14.
בג"צ
6 06/93 קידום יזמות ומו"לות (1981) בע"מ נ' רשות השידור, פ"ד מח(2) 1.
בג"צ
1 7משפטים/97 לשכת מנהלי ההשקעות בישראל נ' שר האוצר, פ"ד נא (4), 367.
בג"צ
6 218/93 כהן נ' לשכת עורכי הדין, פ"ד מט(2) 843.
בג"צ 726/94 כלל חברה לביטוח בע"מ נ' שר האוצר ואח', פ"ד מח(5), 441.
האירוע במזל טוב ילדה דנה לפני כחודשיים את בתה הבכורה. עוד בהיותה בבית החולים החלו להציף את הדואר האלקטרוני של היולדת הטרייה הודעות פרסומיות רבות שנשלחו לה ע"י חברות המשווקות מוצרי תינוקות שונים. כששבה היולדת לביתה (ל"חופשת לידה"-) גילתה כי תיבת הדואר בביתה מלאה ב"פליירים" רבים הקוראים לה להשתתף בהפגנות הקשורות למחאה החברתית. בבוקר שלמחרת (לאחר לילה ארוך ומיגע…) העיר אותה משנתה צלצול טלפון טורדני ומצידו השני של הטלפון פקידה נחמדה מטעם "האגודה למלחמה בסרטן" שביקשה לקבל את תרומתה הנדיבה.
בצר לה, החליטה דנה ליזום הצעת חוק לתיקון בחוק הגנת הפרטיות שיקרא: "מניעת פניות בלתי מוזמנות" ובו יקבע כך:

1 .         הגדרה:
"פניה בלתי מוזמנת" – העברת מידע בדרך התקשרות כלשהי בטלפון (לרבות טלפון נייד), בפקס, בדואר אלקטרוני או דואר אחר, זולת אם הנמען ביקש את המידע מפורשות.
2 .         הפונה לאדם אחר בפניה בלתי מוזמנת כמשמעותה בחוק זה יהיה חייב לפצות את הנמען בפיצוי בסך 5,000 ₪ בגין כל פניה. .
א.        דנה פונה אלייך לייעוץ משפטי באשר לחוקיות החוק המוצע. חווה/חווי דעתך. ב.         האם תשתנה תשובתך אם במקום סעיף 2 לעיל, החוק ינוסח באופן הבא:
2 א.       שר התעשיה והמסחר ימנה רשם לצורך חוק זה, אשר ינהל מרשם למניעת פניות בלתי מוזמנות. המרשם יכיל שמות של אנשים שהגישו לרשם בקשה למניעת פניות בלתי מוזמנות. המרשם יפורסם באינטרנט ויהיה פתוח לעיון הציבור.

2 ב.       הפונה בפניה בלתי מוזמנת לאדם ששמו מופיע במרשם יהיה חייב לפצות את הנמען בפיצוי בגין 5,000 ₪ בגין כל פניה. בהצלחה!                                                                                                                           בהצלחה!
1 . בפס"ד של דיזיין ברק כתב – רלוונטי לעבודה
2 . הציטוטים בגוף העבודה בסוגריים ולא בהערות שוליים
3 . בתחילת העבודה – ריסון, האם ביטול חוקים פוגע בהפרדת רשויות.
ביטול החוק על ידי בית המשפט הוא צעד אחרון ולא ראשון.
4. האם החוק שנתון בשאלה פוגע או מבטל חוק יסוד [ניתןלחבטל חוק רק על ידי חוק יסוד. אם החוק מכשיל, ניתן לבטל על ידי פסיקת הגבלה] 5. מתי החוק הפוגע נחקק? אם נחקק לפני 92
נהנה משימור דינים-ניתן רק לפרש אותו ולא לבטל אותו ואילו חוקים אחרי 92 כפופים לפי פסיקת הגבלה.
6. זיהוי הזכויות הנפגעות – מהם הזכויות היסוד נפגעות והיכן הזכויות מעוגנות? אם הזכות מנויה אז איפה היא מנויה באיזה סעיף חוק ואם היא לא מנויה מוצאים לפי פיסקה או ציטוט קצר הנגרר מכבוד 7.תנאי פיסקת הגבלה – זהים בשני החוקים גם כבוד האדם וחרותו וחוק נוסף. האםן זה תואם להיותה שלישראל מדינה יהודית ודמוקרטית? לטעון טענות ג. תכלית ראויה – מהי תכלית החוק והאם ראוי – כמו גדר הפרדה ד.מידתיות 3 מבחני משנה א. התאמה האם קיים קשר בין האמצעי למטרה. ב. אמצעי שפגיעתו פחותה מציעים חלופות שמלמדות שניתן לחשוב על אמצעי שמידת פגיעתו פחותה ועדיין תושג המטרה. ג.תועלת מול נזק התועלת צריכה לעלות על הנזק. אם שלושת מבחני המשנה מתמלאים בסעיף ד. אז החוק מידתי סיכום – אם כל התנאים בפיסקת ההגבלה מתמלאים החוק תקף. אם אחד מהם לא מתמלא, בית המשפט יצהיר על בטלות החוק.